محمدرضا صائینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 'تب کریمه کنگو'، بیماری مشترکی بین انسان و دام است که از طریق ارتباط مستقیم با کنه 'هیالوما' و دام آلوده به انسان و دام سالم منتقل می شود.
وی یادآورشد: در این روش احتمال انتقال بیماری بیش از 90 درصد امکان دارد و سلاخان، قصابان و دامداران در ارتباط با دام آلوده عمده افرادی هستند که در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار می گیرند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: این افراد، باید مجهز به وسایل محافظ شخصی اعم از عینک، دستکش مخصوص، ماسک و لباسی که کل بدن را بپوشاند، باشند.
صائینی، علائم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را مشابه علائم آنفلوآنزا بیان کرد و افزود: این بیماری مشترک بین انسان و دام همراه با تب و لرز، درد عضلات و بدن و در ادامه با خونریزی زیر جلدی همراه می شود.
وی اظهارکرد: اظهارات فرد مبتلا به این بیماری درباره سابقه ارتباط با دام و نمونه گیری از خون وی نیز می تواند به تشخیص دقیقتر بیماری تب کریمه کنگو کمک کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است، گفت: شهروندان نگران نباشند، این بیماری قابل درمان است و داروی مورد نیاز برای درمان نیز در این استان به میزان کافی وجود دارد و فرایند درمان آن رایگان خواهد بود.
وی از همه شهروندان خواست، گوشت قرمز مورد نیاز خود را از قصابی هایی که از اتحادیه قصابان مجوز دارند و زیر نظر دامپزشکی و بهداشت و درمان استان زنجان فعال هستند، تهیه کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: شهروندان از ذبح دام در منازل بدون نظارت دامپزشکی خودداری و لاشه مورد نیاز خود را از کشتارگاه های فعال در سطح این استان تهیه کنند.
به گزارش ایرنا، صائینی تاکید کرد: با توجه به اینکه هر دامی پس از ذبح 24 ساعت در سردخانه ها نگهداری می شود تا ویروس ناقل بیماری از بین برود، از همین رو تا حد ممکن باید از مصرف و خرید گوشت تازه خودداری کرد.
به گزارش ایرنا، ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود.
مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها هستند، گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می شوند.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) موجب ایجاد همه‌ گیری‌های ناگهانی می‌شود.
این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده می‌شود.
7325/3001
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.