محمدرضا صائینی روز یکشنبه در همایش کشوری مالاریا در زنجان افزود: در حال حاضر در مرحله حذف بیماری مالاریا قرار داریم و این افتخاری برای ایران است که توانست طی پنج سال تعداد مبتلایان به مالاریا را از هشت هزار مبتلا به 100 مورد در پایان سال 95 کاهش دهد.
وی با بیان اینکه کاهش هفت هزار و 900 موردی مالاریا در ایران، نتیجه کمک همراهی بین بخشی موجود در کشور است، استان هایی که شرایطی همچون زنجان را دارند، کاملا آمادگی داشته باشند به نحو مطلوبی زنگ بالینی قوی و به موقع درمان افراد را شروع کنند تا موارد مرگ و میر به دلیل مالاریا نباشد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی و حدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: قاره آسیا همچنان مامن اصلی بیماری واگیر مالاریاست چرا که اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2015، 438 هزار مورد مرگ ناشی از این بیماری در این قاره بود.
صائینی اظهارکرد: استان زنجان قبل از دهه 60 یکی از کانون های اصلی مالاریا در کشور بود، اما با تلاش های بی وقفه مدیریت مبارزه با بیماری ها در همین سال، در زمان حاضر شاهد حذف این بیماری در استان هستیم.
در این مراسم پیام وزیر بهداشت و درمان توسط معاون دانشگاه علوم پزشکی و حدمات بهداشتی درمانی استان زنجان قرائت شد.
به گزارش ایرنا، مالاریا یکی از عومل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است و کماکان این بیماری واگیر از 99 کشور دنیا گزارش می شود در سال 2015 تعداد مبتلایان به آن 214 میلیون نفر بود که موجب مرگ 438 هزار نفر شد که از این تعداد 306 هزار نفر کودکان زیر پنج سال بوده اند.
در ایران موارد اولیه این بیماری از کشورهای همسایه شرقی به ویژه پاکستان وارد می شود.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان، معاونان بهداشتی از استان های زنجان، اهواز، جیرفت، بندرعباس، ایرانشهر، زاهدان و دیگر استان ها در همایش کشوری مالاریا حضور داشتند، این همایش فردا نیز ادامه دارد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.