به گزارش ایرنا، 'آنه ماری کارلسن' روز یکشنبه در همایش جهانی مالاریا در زنجان افزود: امروز نقطعه عطفی برای ایران محسوب می شود چرا که مقابله با بیماری واگیر مالاریا در ایران دارای تاریخچه طولانی با بیش از 60 سال قدمت است.
وی اظهارکرد: با این حال می توانیم با افتخار بگوئیم که حمایت های صندوق جهانی از سال 2008 گامی مهم در این مبارزه به شمار می رود.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: از آن پس با مشارکت برنامه توسعه ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، مرکز مبارزه با بیماری های واگیر و دانشگاه های علوم پزشکی ایران، کاهش حدود 98 درصد در موارد محلی مالاریا محقق شده است.
کارلسن تاکید کرد: این دستاورد چشمگیر با استفاده از موارد متعددی مانند بکارگیری کیت های تشخیص سریع، ایجاد پایگاه داده های اپیدمیولوژیک برای مالاریا، اعتبار گذاری آزمایشگاه های تشخیص این بیماری واگیر و تدوین دستورالعمل ها، پروتکل ها و برنامه های عملیاتی برای حذف مالاریا محقق شده است.
وی ادامه داد: به طور تقریبی با پایان یافتن فعالیت ها، پروژه مالاریا با سرمایه گذاری صندوق جهانی به زودی به اتمام خواهد رسید.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون آخرین سال پروژه را سپری می کنیم که برای تکمیل فعالیت های جاری و ادامه فعالیت های باقی مانده توسط دولت به مدت یکسال بدون هزینه تمدید شده است.
کارلسن، تمرکز اصلی برای تضمین پایداری دستاوردهای با هدف نهایی را کسب گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی در ایران دانست.
به گفته وی، بر اساس آخرین ارزیابی های برنامه توسعه سازمان ملل متحد و وزارت بهداشت، پیشگیری از بازگشت مالاریاست که متاسفانه این مقوله به بزرگترین چالش پیش روی ایران تبدیل شده است.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: سال 2015، تبادل جمعیتی با کشورهای اندمیک همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان که یکهزار و 900 کیلومتر با ایران مرز مشترک دارند، 14 درصد از کانون های مالاریا در ایران را تحت تاثیر قرار داده که موجب وقوع 2 همه گیری مالاریا در ایران طی در سال 2015 شد و به طور کلی بیش از 75 درصد موارد مالاریا در این سال وارد بود.
کارلسن یادآورشد: سال 2015 جلسه ای مشترک با مدیران مالاریا، مدیران پروژه های مالاریای صندوق جهانی و مدیران مالاریا در استان های مرزی سه کشور در اردن برگزار شد.
وی، مهمترین دستاورد این جلسه را توجه بیشتر به نقاط مرزی، شروع برنامه کاری جدید در پروژه های پاکستان و افغانستان و مشابه با فعالیت های اتخاذ شده در ایران بیان کرد.

معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت:به تازگی این سازمان، وزارت بهداشت، مرکز مدیریت بیماری ها، برنامه توسعه ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی با حمایت صندوق جهانی در سه کشور همسایه، به دنبال تسهیل و هماهنگی برای گفت و گو بین این کشورها با هدف تسریع در روند پیشرفت اقدامات کنترلی مالاریا در مناطق مرزی است.
کارلسن اظهارکرد: تا پایان سال 2016، 21 پست پاسیو سیار تاسیس شد که بیشتر آنها در مناطق صفر مرزی در ایران مستقر شده اند.
وی، فعالیت این مراکز را، ارایه خدمات تشخیصی و درمانی مالاریا به افراد در معرض خطری که از مرزها عبور می کنند، اعلام کرد.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: امسال آخرین سال شرکت در جشن روز جهانی مالاریا برای برنامه توسعه ملل متحد به عنوان گیرنده اصلی کمک های صندوق جهانی برای حذف مالاریا در جمهوری اسلامی ایران است.
کارلسن افزود: این پروژه پس از 9 سال همکاری پرثمر میان برنامه توسعه ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت، مرکز مدیریت بیماری ها و دانشگاه های علوم پزشکی رو به پایان است.
وی تاکید کرد: سال آینده در چنین روزی برنامه توسعه ملل متحد، در این برنامه مشترک دیگر همکاری نخواهد داشت، اما به حتم این به معنی پایان فعالیت های ایران برای تداوم کنترل مالاریا نیست.
کارلسن ادامه داد: همانگونه که در برنامه 'انتقال و پایداری' توافق شده این فعالیت ها در ایران هر چه بیشتر ادامه خواهد یافت.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، 'پایان مالاریا برای همیشه' را شعار سال 2017 اعلام کرد و گفت: این شعار تاکیدی بر این مساله که با تمرکز و تعهد مجدد می توانیم آنرا هدفی مشترک برای پایان دادن به این بیماری کشنده و قدیمی قرار دهیم.
کارلسن یادآورشد: این اقدام همسو با اهداف توسعه پایدار برای پایان بخشیدن به بیماری همه گیر مالاریا تا سال 2030 که هدف سوم از اهداف توسعه پایدار است، محسوب می شود.
وی تاکید کرد: این هدف به دنبال اطمینان از زندگی سالم و ارتقا تندرستی برای همه در همه گروه های سنی است.
معاون نماینده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: بر همین اساس پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر و ارتقای سلامت در طول دوره زندگی همگی در چارچوب فعلی همکاری برای توسعه سازمان ملل متحد درج شده و در سند جدید برنامه کشوری برنامه توسعه سازمان ملل متحد به طور ویژه به حذف مالاریا اشاره شده است.
به گزارش ایرنا، مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیا است.
بیماری مالاریا با نام های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.
7325/8068
خبرنگار:حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.