استان زنجان در دروازه شمالغرب کشور واقع شده و وجود راه های ارتباطی میان غرب به شرق، غرب به مرکز کشور و شمالغرب به مرکز و شرق کشور تاییدی بر همین مدعاست.
بر اساس آخرین سرشماری انجام شده جمعیت استان زنجان به یک میلیون و 57 هزار و 461 نفر رسید، جمعیتی که بخش انبوهی از آن را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، روند جدیدی در فضای توسعه ای استان زنجان شکل گرفت و مسئولان و فعالان بخش های مختلف به ویژه اقتصادی رویکرد تازه ای برای رشد این منطقه در پیش گرفتند.
جمشید انصاری به عنوان استاندار وقت زنجان معتقد بود، زنجان برای توسعه نیازمند برنامه ریزی زیرساختی و اساسی است و تا زمانی که به یک جمع بندی مشروح از امکانات، استعدادها، نقاط ضعف و قوت دست نیابد نمی توان در مسیر توسعه این منطقه گام برداشت.
با این تبیین استاندار زنجان، چهار اتاق فکر متناسب با نیاز این استان شکل گرفت و کارشناسان اجرایی، بخش خصوصی، دولتی و اساتید دانشگاه در کنار یکدیگر جمع شدند و به بررسی ابعاد مختلف چهار حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری، آب و کشاورزی، فرهنگ عمومی و مسایل اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و عمران و شهرسازی پرداختند.
استاندار زنجان در هفته پایانی مرداد سال 95 سکان مدیریت این استان را به اسدالله درویش امیری سپرد، اما این جابجایی تغییری در روند توسعه زنجان ایجاد نکرد و همان مسیر با شتاب و توان بیشتر ادامه یافت.
همین تلاش استاندار کنونی در قالب کارگروه های مختلف به ویژه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی موجب شد تا به گفته خود وی برای هشت هزار و 678 نفر شغل جدید ایجاد شود.
از سوی دیگر برنامه ریزی ها و همراهی دستگاه های مسئول و اقتصادی هم منجر به جلوگیری از بیکار شدن هفت هزار و 100 نفر که شغل متزلزلی داشتند شد، موضوعی که علاوه بر تایید و تاکید درویش امیری به تایید مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان هم رسید.
درویش امیری اظهار کرد: با اجرای طرح رونق تولید و افزایش ظرفیت فعالیت واحدهای تولیدی، برای چهار هزار و 828 نفر شغل جدید ایجاد شد.
استاندار زنجان گفت: از سوی دیگر با تسهیلاتی که کمیته امداد به مددجویان خود بابت اشتغالزایی داد، 2 هزار و 200 نفر مشغول به کار شدند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از درگاه هایی که به اشتغالزایی در زنجان کمک کرد، تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی مهر به کارگاه های دارای پنج نفر و کمتر شاغل بود.
درویش امیری ادامه داد: با تسهیلاتی که این صندوق به متقاضیان داد، زمینه اشتغال یک هزار و 650 نفر فراهم شد.
این آمار در حالی بیان شد که محمد رضا یوسفی مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان هم گفت: هم اکنون جمعیت شاغل این استان به 326 هزار و 419 نفر و جمعیت بیکار به 35 هزار و 64نفر می رسد و نرخ بیکاری در آن 9.7 درصد است.
موضوع اشتغال، از سال گذشته به مهمترین و محوری ترین دستور کار تمام مدیران استان زنجان تبدیل شده است و با پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال با عنوان ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ' این موضوع شکل جدی تری به خود گرفت.
اجرای طرح تکاپو، حمایت از تولید، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، راه اندازی واحدهای تولیدی جدید و جذب سرمایه گذاری خارجی از مهمترین دستور کارهایی است که در سال 96، برای اشتغالزایی و صیانت از اشتغال روی میز قرار دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در همین رابطه گفت: اجرای طرح تکاپو از 2 سال قبل در کشور آغاز شده است و امسال به شکل جدی در این استان پیگیری می شود تا بتوان با استفاده از همین ابزار، برای بیش از 6 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان هم آمادگی این نهاد حمایتی را برای حمایت از اشتغال مددجویان خود اعلام کرد و گفت: اشتغالزایی برای مددجویان و ارائه تسهیلات برای آنان در همین رابطه در دستور کار این نهاد قرار دارد.
هدایت صفری به سخنان خود اضافه کرد: سال گذشته با تسهیلاتی که در اختیار مددجویان قرار گرفت، برای 2 هزار و 200 نفر فرصت شغلی ایجاد شد و تلاش می شود همین رویکرد با جدیت بیشتری در سال جاری پیگیری شود.
معاون صنایع سازمان صنعت و معدن هم در رابطه با اشتغال ایجاد شده در سال گذشته گفت: در سال 95 در صنایع این استان برای 2 هزار و 16 نفر اشتغالزایی شد.
علی کلانتری اضافه کرد: این آمار اشتغال برای آن دسته از واحدهای صنعتی است که سال گذشته پروانه تولید دریافت کرده اند و به حتم آمار واقعی که مجموع اشتغال جدید ایجاد شده در صنایع موجود یا به کار گیری نیروهای تعدیل شده می شود، بیش از این رقم خواهد بود.
رباب داداشی معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم به اشتغال ایجاده شده در این بخش اشاره کرد و گفت: در سال 95 برای 220 نفر اشتغال ایجاد شد تا میزان اشتغال بخش معدن این استان به 2 هزار و 350 نفر برسد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.