رباب شب خیز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از آفت هایی که هر ساله به ویژه در سال جاری امکان شیوع دارد، سن گندم است.
وی یادآورشد: سرما و بارندگی ریزش سن گندم در سال جاری را به تاخیر انداخته است، در حالی که سال گذشته در این روزها ریزش مشاهده شده بود.
شب خیز اظهار کرد: به احتمال قوی سن گندم امسال در برخی شهرستان ها به ویژه زنجان، سلطانیه و ابهر مشکل ساز خواهد بود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: میزان ریزش سن گندم مثل سال قبل و شاید کمتر هم باشد، اما به علت ضعیف بودن گندم ها، احتمال ایجاد خسارت وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای ریزش سن گندم، دما در سطح کوه ها باید بیش از 12 درجه سانتیگراد باشد اما تاکنون دمای هوا در این مناطق افزایش نیافته است.
شبخیز ادامه داد: بازدیدهای مستمر از مراتع جریان دارد و کشیک ها به طور مرتب فعال است و زمانی مبارزه آغاز خواهد شد که بیش از 70 درصد جمعیت این آفت تخلیه شوند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مبارزه به موقع و تاثیرگذار با این آفت مستلزم مراقبت کارشناسان و اجرای به موقع توصیه های آنان توسط کشاورزان است.
با شناسایی و مقابله به موقع با آفت سن غلات در سال گذشته در سطح 110 هزار هکتار از مزارع از وارد شدن خسارت 450 میلیاردی به مزارع گندم استان جلوگیری شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.