مریم واشقانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرطان ها در صورت تشخیص بهنگام 60 تا 70 درصد درمان می‌شوند و اگر این بیماری در کل بدن پخش شود و به مرحله پیشرفته ای برسد، امکان درمان بسیار ضعیف تر می‌شود.
وی اظهار کرد: به این موضوع باید توجه داشت که اگر بیماری در کل بدن پخش شود و در خون هم جریان یابد، با یک دستور العمل درمانی خوب و بجا و با انجام رادیوتراپی و جراحی می‌توان به بهبودی کامل بیمار دست یافت.
واشقانی افزود: بهبود کیفیت زندگی با مصرف غذای سالم و حذف عوامل محیطی که سبب بروز این بیماری می‌شود شیوع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
وی بیان کرد: رادیوتراپی یک وسیله درمانی و کمکی است و در برخی از بیماری‌ها می‌تواند موجب درمان قطعی و حتی بدون نیاز به جراحی بیمار شود.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی کلینیک مهرانه یادآوری کرد: در برخی از بیماری‌های سر و گردن نظیر سرطان حنجره و سرطان رحم، دهانه رحم (قبل و بعد از جراحی) با انجام رادیوتراپی امکان بهبودی وجود دارد.
وی بیان کرد: درمان قطعی به نوع سرطان و مرحله بیماری بستگی دارد و در برخی از بیماری‌ها مثل سرطان لنفوم اگر ضایعه مورد نظر در فرد خیلی بزرگ باشد، پس از شیمی ‌درمانی، رادیوتراپی می‌کند و اگر نیاز بود، پروسه شیمی‌درمانی و رادیوتراپی تکرار می‌شود.
واشقانی افزود: در اغلب بیماری‌ها در مراحل اولیه امکان درمان وجود دارد و تشخیص و درمان بهنگام نقش بسزایی دارد و توجه عموم مردم به این موضوع مهم بسیار ضروری است.
به گزارش ایرنا، سرطان به رشد، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلول های بدن اطلاق می شود. جسم انسان از میلیون ها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم، بافتهایی مانند ماهیچه ها، استخوان و پوست را می سازند.
اغلب سلول های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آنها وارد می شود، رشد و تولیدمثل می کنند و در نهایت می میرند.
اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خوداتفاق بیفتد، بدن سالم می ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می کند. اما مشکلات، زمانی شروع می شود که یک سلول طبیعی دچار ' جهش ' و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می شود.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.