با اعلام و ابلاغ برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور بسیج همگانی برای تحقق اهداف تعیین شده در آن شکل گرفت تا با اجرای برنامه های مختلف به نتایجی که پیش بینی شده است، بتوان دست یافت.
جذب سرمایه گذاری خارجی، رونق تولید، فعال سازی ظرفیت واحدهای تولیدی در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات، رفع موانع تولید، پرداخت تسهیلات و حمایت از کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان از مهمترین محورهایی بود که مسئولان در دستور کار خود قرار دادند.
به این طریق این بسیج همگانی حرکت یکپارچه خود را آغاز کرد تا با در پیش گرفتن جزئیات و محورهای زیر مجموعه هر بخش بتواند اقتصادی مقاوم، درون زا و برون نگر را شکل دهد و ضمن حفظ استقلال تمام عیار ملی با سرعت تمام به سمت قله های رشد اقتصادی حرکت کند.
پس از گذشت ماه ها و شکل گیری فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سطح ملی و به تبع آن در استان ها، به تدریج، تصمیم گیری ها شکل عملیاتی گرفت و فعالان در بنگاه های اقتصادی از نزدیک ثمرات تلاش این بسیج همگانی را لمس کرد به گونه ای که ظرفیت فعالیت واحدهای تولیدی افزایش یافت، واحدهای صنعتی نیمه تمام، تکمیل شد و به بهره برداری رسید و مشکل و موانع پیش روی بسیاری از صنایع به تدریج برطرف شد.
این موضوع در استان زنجان هم به تبع دیگر نقاط کشور آغاز شد با این تفاوت که نقشه راه حرکت این استان به سمت ترقی و رشد بر محوریت رشد صنعتی طراحی شده بود و محور کارها با همین موضوع تدارک دیده شد.
رونق تدریجی اقتصاد، نیمه دوم سال جاری نمود و بروز بیشتری داشت و آمار به دست آمده بخشی از نتایج تلاش مدیران و بسیج همگانی در استان زنجان را به نمایش می گذاشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در همین رابطه در ارائه آخرین آمار کمیته نظارت بر طرح رونق تولید در بخش صنعت از احیا شدن 9 واحد تولیدی غیر فعال که منجر به اشتغال 99 نفر شده است خبر می دهد.
ناصر فغفوری به این خبر اضافه می کند: در مجموع وضعیت فعالیت 125 واحد صنعتی بهبود یافته و فعالتر شده که نتیجه آن صیانت از شغل سه هزار و 782 نفر و ایجاد اشتغال برای 729 نفر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم به این آمار، فعال شدن واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی را اضافه می کند و می گوید: ظرفیت صنایع تبدیلی این استان تا سال جاری 228 هزار تن بود که امسال به 6 هزار و 138 هزار تن افزایش یافت تا بتواند بخشی از محصولات کشاورزی مازاد این استان را فرآوری کند.
حسین جعفری از بهره برداری 31 طرح نیمه کاره تولیدی در بخش کشاورزی هم خبر می دهد و می افزاید: امسال به 169 طرح تولیدی در این بخش تسهیلات پرداخت شد که 31 طرح آن پروژه های اساسی و 138 طرح سرمایه گذاری بودند.
در این میان توضیحاتی استاندار زنجان به گزارش مدیران اقتصادی اضافه می کند، و می گوید: در مجموع 338 واحد تولیدی در این استان موفق به دریافت تسهیلاتی به ارزش 2 هزار و 600 میلیارد ریال شده اند.
اسدالله درویش امیری ادامه می دهد: با توجه به بسته شدن سامانه بهین یاب از مهر امسال، شبکه بانکی اقدام به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن رویه ثبت در سامانه مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفت تا در مجموع با اجرای طرح رونق تولید و تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، طی سال جاری به واحدهای تولیدی پنج هزار و 660 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شود.
اشتغال و امنیت شغلی ایجاد شده برای 12 هزار و 230 نفر فقط یکی از ثمرات همین برنامه ریزی در مسیر اقتصاد مقاومتی است، این جمله ای است که استاندار زنجان آن را بیان می کند و آن را ارزشمند می داند.
دهه فجر امسال بخشی از نتایج همین فعالیت ها با حضور مسئولان ملی به بهره برداری رسید که یکی از مهمترین آنها را می توان ورود سرمایه گذاران خارجی آلمانی و بلژیکی برشمرد، اقدامی که همان بحث برون نگر بودن اقتصاد مقاومتی را به نمایش می گذاشت.
با ورود و سرمایه گذاری شرکت شولز آلمان برای راه اندازی بزرگترین کارخانه اسقاط خودرو در زنجان و شرکت پانچ بلژیک برای تاسیس نخستین واحد صنعتی تولید کننده گیربکس اتوماتیک خاورمیانه در این استان بخشی از این فعالیت ها بود، حرکتی که منجر به ثبت سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری در استان زنجان شد، آماری که استاندار زنجان آن را در تاریخ این استان بی سابقه می داند.
قطار رشد و فعالیت اقتصادی زنجان چنان با شتاب پیش می رود که می تواند بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهوری به این استان، طی پنج سال این منطقه را به تبدیل به قطب برق، آی تی و الکترونیک تبدیل کند، موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان می گوید و شرط آن را حرکت مستمر بر اساس برنامه ریزی اعلام می کند.
افزایش سهم زنجان از سرمایه گذاری های صنعتی کشور طی 2 سال گذشته چنان محسوس است که حجم سرمایه گذاری صنعتی این استان در سال جاری از مرز 55 هزار میلیارد ریال گذشت و رتبه زنجان را از مقام 18 کشوری به 13 رساند تا سهم زنجان از 2.14 درصد از مجموع 2 هزار و 470 تریلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی کشور افزایش یابد.
حجم سرمایه گذاری صنعتی این استان تا اسفند ٩٢، 25 تریلیارد و 100 میلیارد ریال معادل 1.69 درصد از سرمایه گذاری صنعتی یک هزار و 480 تریلیارد ریالی کشور بود رقمی که در سال جاری به بیش از 55 تریلیارد ریال رسید و این موضوع نتیجه حرکتی غیر از بسیج همگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نبود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.