به گزارش ایرنا، هشدارهای داده شده از سوی اداره های ذیربط ازجمله محیط زیست و دامپزشکی استان زنجان، موجب شده تا شکارچیان موضوع را جدی گرفته و دست به شکار پرندگان مهاجر نزنند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در رودخانه قزل اوزن، آبگیرها و سدهای اطراف این استان، تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و به منظور پیشگیری از این بیماری، بخش زیادی از حاشیه رودخانه قزل اوزن، آبگیرها و سدها، توسط کارشناسان این اداره کل طی چند هفته اخیر به دقت مورد پایش قرار گرفته است.
علی قره چلو افزود: پس از اعلام گزارش، مبنی بر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان و پیرو هشدارهای صادره از سوی سازمان های حفاظت محیط زیست و دامپزشکی جلسه های متعددی با حضور کارشناسان این اداره کل برگزار و برنامه های عملیاتی و پایش منظم مناطق استان تدوین و پایش ها نیز بطور جدی و دقیق آغاز شد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان زنجان با داشتن رودخانه های دائمی، فصلی و سدهای طبیعی و مصنوعی هر سال به صورت موقت میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است بنابراین تمام سدها و آبگیرهایی که احتمال وجود پرندگان مهاجر در آنها می رود مورد پایش مداوم قرار می گیرد که در صورت مشاهده پرندگان تلف شده نیز بلافاصله موضوع به اداره دامپزشکی جهت انجام اقدامات لازم، گزارش می شود.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان گفت: پایش ها همچنان ادامه دارد و انتظار می رود مردم زنجان نیز در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را به نزدیکترین واحد محیط زیست و یا با تلفن های 33554001 و 09392888657 اطلاع دهند.
قره چلو افزود: به شکارچیان اخطارهای لازم داده شده است و در زمان حاضر نیز هرگونه شکار پرندگان ممنوع است و در صورت مشاهده، برابر قانون و مقررات با خاطیان برخورد خواهد شد.
آنفلوانزای فوق حاد طیور بیماری ویروسی پرندگان است و پرندگان وحشی آبزی و کنارآبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند و مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ، حساس به این بیماری هستند.
مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز به شکارچیان پرندگان هشدار داد و از افراد خواست مواظب ابتلا به بیماری آنفلوانزای مرغی ( آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ) که در کمین آنان است باشند.
امجد باقری افزود: به دلیل احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی از طریق پرندگان مهاجر، پروانه شکار جدید صادر نمی شود و هرگونه شکار تا روشن شدن وضعیت این بیماری نظر به امکان سرایت آن به انسان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده پرندگان وحشی تلف شده از تماس با آنها به جد خودداری کنند و بلافاصله مراتب را به صورت حضوری به نزدیکترین واحد محیط زیست و دامپزشکی ها و یا از طریق تماس با تلفن های 3-33541001 و 0939888657 اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.
باقری با بیان اینکه تاکنون موردی از وجود بیماری آنفلوانزای مرغی در بین پرندگان وحشی در زنجان گزارش نشده است اظهار کرد: محیط زیست زنجان بر مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های پرندگان، کنترل دقیق دارد و انتظار دارد شکارچیان مجاز و غیرمجاز به هشدارهای داده شده در خصوص احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی توجه جدی داشته باشند.
وی افزود: با توجه به مهاجرت پرندگان وحشی به زیستگاه های آبی استان زنجان ازجمله سدها و حاشیه رودخانه ها، احتمال آلودگی و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد که بی تفاوتی شکارچیان به این موضوع ممکن است عواقب تلخ و خطرناکی داشته باشد.
باقری تصریح کرد: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز با هشدار به شکارچیان پرنده در استان های مختلف، از آنان خواسته است، برای سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه تا اطلاع بعدی از شکار پرندگان پرهیز کنند.
به گزارش ایرنا، آنفلوانزا یکی از بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و عامل این بیماری ویروسی می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را آلوده و بیمار کند.
ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، بعضی از آن ها فقط پرندگان را مبتلا می کنند و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان ها هم می شوند، به این دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته شده و مبارزه با آن در دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است.
تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده، راه های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان است.
علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یک بیماری کشنده با انتشار سریع در پرندگان است و تحت شرایطی به انسان نیز منتقل می شود، بی اشتهایی، اشکال در تنفس با صدای خاص تنفسی، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر پرندگان و علائم آن در انسان نیز شامل تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال، است.
پرندگان مهاجر به ویژه اردک و غاز، جوجه ها، بوقلمون، قو، چنگر، خوتکا و سایر پرندگان وحشی که می توانند این ویروس را به پرندگان خانگی منتقل کرده و سپس به انسان نیز انتقال دهند و این ویروس می تواند اسب، فک و نهنگ را نیز آلوده سازد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز از شهروندان خواست از خرید مرغ زنده از بازارچه ها و دوره گردها خودداری کرده و مرغ مصرفی موردنیاز را به صورت بسته بندی از مراکز مجاز عرضه در سطح استان تهیه کنند.
محمد رشید کرمی افزود: بر اساس پایش های انجام شده، خوشبختانه موردی از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است.
وی تاکید کرد: احتمال دارد مرغ های بومی در تماس با پرندگان مهاجر در تالاب ها و برکه ها باشند که برای پیشگیری و حفظ سلامت مرغ بومی باید آنها را در مکان های محصور نگه داشت.
کرمی افزود: روستاییانی که مرغ های بومی را در خارج از مرغداری ها پرورش می دهند باید جدیت داشته باشند تا مرغ ها در تماس با پرندگان مهاجر نباشند چرا که ممکن است این پرندگان به بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان آلوده بوده و موجب انتقال بیماری شوند.
وی اظهار کرد: کسانی که اقدام به پرورش و نگهداری مرغ و پرنده بومی می کنند در صورت مشاهده مورد مشکوک، موضوع را با سامانه 1512 به صورت شبانه روزی در همه شهرستان های استان زنجان در میان بگذارند.
597/6085
خبرنگار : پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.