معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان امروز(یکشنبه 29 تیرماه) اعلام کرد: این استان همچنان در پیک بیماری کرونا قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هر چند افزایش شمار بستری‌ها و بیماران سرپایی کووید- ۱۹ در این استان روند تدریجی دارد، اما همچنان در پیک این نوع بیماری قرار داریم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌تواند به تغییر وضعیت کنونی کمک فراوانی کند.

به گزارش جماران، دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: با بررسی انجام گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی طی خرداد امسال حدود ۱۱.۷ درصد از جمعیت این استان با بیماری کووید مواجه شدند که جمعیت بین ۱۲۰ تا ۳۰ هزار نفری را شامل می‌شود و این به معنای ابتلای کامل نیست چرا که این گروه‌ها به نوعی ایمنی در برای ویروس کرونا داشته‌اند.

وی اضافه کرد: از طرفی ۸۸.۵ درصد جمعیت استان هنوز در برابر این بیماری ایمن نیستند و وقتی شمار موارد سرپایی کرونایی در این استان روند صعودی یافت پیش بینی ها نیز همین مساله را نشان می داد.

صائینی ادامه داد: این واحد دانشگاهی پس از سپری شدن پیک بیماری کووید ۱۹ و به عبارتی دیگر متعادل شدن آن، دوباره آمار جدیدتری را در ارتباط با مواجه شدن جمعیت استان اطلاع رسانی خواهد کرد.

صائینی، با اشاره به اینکه بیماری کووید ۱۹ به رفتار عموم مردم بستگی دارد، افزود: متاسفانه برگزاری مراسم های عروسی و عزا از طرفی رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در این استان  شمار مراجعه کنندگان سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته استان را به شکل تدریجی افزایش داد.

وی اظهار داشت: پیش بینی های مبتنی بر مدل های مختلف در اوایل خرداد افزایش احتمالی شمار مبتلایان را نشان می داد که پس از گذشت هفته ها، افزایش بستری از اوایل تیر در استان روند صعودی به خود گرفت.

این مسؤول ادامه داد: با تمهیدات ایجاد شده آمادگی لازم در این خصوص برای پذیرش و بستری بیماران وجود داشت به طوریکه اوج موارد شمار بستری هایی کرونایی طی هفته دوم تیر در استان به وقوع پیوست که در یک روز قریب ۱۳۱ نفر در بیمارستان ها بستری شده اند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با کارهای انجام گرفته از هفته دوم تیر ماه، روندی کاهشی مراجعه کننده سرپایی های مبتلا به کرونا در مراکز  ۱۶ ساعته به دلیل استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از تجمعات استان محسوس شده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: با وجود نظارت های مستمر همچنان مشکلاتی در تجمعات متعدد از قبیل دفاتر پیشخوان به ویژه بانک ها نگرانی های جدی وجود دارد که در صورت تداوم چنین وضعیتی باید نسبت به تعطیلی آنها اقدام کرد هر چند در این میان راهکار رفع برخی مسائل در گرو تصمیم گیری‌های سطح ملی است.

وی اظهار داشت: با وجود اقدامات انجام گرفته و بازدیدهای میدانی بازرسان بهداشتی در سطح استان به ویژه شهر زنجان نگرانی هایی در خصوص تداوم تجمعات در برخی مکان ها وجود دارد که امیدواریم با مدیریت لازم وضعیت بهتری در خصوص این بیماری فراهم  شود.

صائینی افزود: هم اکنون ۶۱۴ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری بوده و تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه کرونا بیماری جهان‌شمول و همه‌گیر شده است اضافه کرد: در این ارتباط هیچ استانی برای استان دیگر معین نیست و هر استان باید وظایف و مدیریت تدوین شده خود را با هدف کاهش مشکلات ناشی از آن اعمال کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به قرار گیری استان در قطب ۶ کشوری خاطرنشان کرد: این قطب شامل زنجان، قزوین، اراک، قم، البرز و دانشکده‌های ساوه و خمین است و مسؤولیت این قطب با دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بوده که این رخداد جای افتخار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.