دکتر پرویز قزلباش روز دوشنبه در ستاد دانشگاهی ویروس کرونا در جلسه مشترک با دکتر هملمان، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در استان افزود: با شیوع کرونا در کشور و مشاهده اولین مورد آزمایشگاهی آن بعد از ۱۳ روز در زنجان، اقدامات جدی دانشگاه برای مقابله با این ویروس از ۱۱ بهمن ۹۸ شروع شد.  

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین اقدام در آن مقطع آموزش در سطح گسترده و اطلاع رسانی عوارض و نحوه مقابله با بیماری بود که در این راستا تمام اتباع خارجی در زنجان که مشغول کار بودند مورد آزمایش قرار گرفتند.

این مسؤول ادامه داد: تاخیر ۱۳ روزه فرصت خوبی برای استان به وجود آورد تا از تجربه استان‌های درگیر استفاده کرده تختهای لازم برای بستری به ویژه ۴۰ تخت ICU جدید در استان را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: در عین حال استمرار اطلاع رسانی، آموزش و هماهنگی بین دستگاه های دولتی برای اقدام هماهنگ، آموزش گسترده تخصصی برای متخصصان و کادر پزشکی، تامین وسایل حفاظت فردی برای پرسنل و عموم مردم و جابجایی بخش های بیمارستانی به بیمارستان مرجع بیمارستان ولی عصر(عج) انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بر این مبنا پیش بینی ایجاد تختهای بستری کرونایی استان در سه فاز ۸۰۰ تا ۱۵۰۰، یک‌هزارو ۳۰۰ و یک‌هزار و ۵۰۰ تخت انجام شد و در مرحله بعدی راه اندازی آزمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در حالی که فاصله گذاری اجتماعی انجام و بیماران بستری مراقبت لازم را دریافت می کردند، بسیج ملی غربالگری از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ و انجام شد و با رصد و استفاده از تجربیات استان‌هایی که بیشترین مورد درگیری را داشتند سه سناریو برای این استان لحاظ شد.

این مسؤول ادامه داد: در این خصوص بدترین حالت برای استان و احتمال اوج بیماری مد نظر قرار گرفت، بطور تقریبی درتمام مدت از مشاهده اولین مورد بیماری تا به امروز یک روند افزایش یابنده تدریجی وجود داشت و در واقع  به پیک واقعی نرسیدیم و هم اکنون نیز روند کاهش تدریجی را تجربه می کنیم.

دبیرستاد استانی کرونا ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ارتباط با کرونا انجام تست های سرپایی را پیشنهاد داد و هماهنگی‌هایی با انستیتوپاستور ایران و مرکز مدیریت شبکه وزارتخانه انجام شد و در کنار راه اندازی و افزایش ظرفیت و تهیه کیت ها و انجام آزمایش، آماده سازی محل‌های نمونه گیری و مراکز شبانه روزی و ۱۶ ساعته  نیز انجام گرفت.

وی اظهار داشت:  یکی از نکات مهم در این مقطع آموزش افراد برای نمونه گیری بود که  در این مراکز مانوری هم براساس پروتکل های بهداشتی انجام گرفت که درکنار افزایش ظرفیت آزمایشگاهی و تهیه موارد مورد نیاز، طراحی فلوچارت ها برای نمونه های سرپایی و تعیین افرادی که مورد بررسی قرار بگیرند انجام گرفت.

قزلباش افزود:  براین اساس  افرادی مشکوک به بیماری کرونا بودند در مراکز شبانه روزی ۱۶ ساعته سه فرد مرتبط با این فرد و سه فرد مرتبط با فرد فوت شده مثبت و سه فرد مرتبط با فرد که منفی بود  با تصاویر سی تی اسکن مثبت بوده مورد پیگیری قرار گرفت و فرم های لازم برای ارجاع و موارد دیگر انجام و  داده ها موردضبط و ثبت و مورد بررسی قرار می‌گرفت.

به گفته این مسؤول،  غربالگری سرپایی کرونا از  هفتم  فروردین در این استان شروع شد که  قبل از آن دسترسی  تنها به بیماران بستری بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.