دکتر پرویز قزلباش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ساز و کارهای فراهم شده تخت‌های بیمارستانی برای پذیرش بیماران کرونایی در تمامی شهرستان های استان فراهم شده که در شهر زنجان همه بیمارستان ها مسؤولیت پذیرش و بستری بیماران کرونایی را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: بر این اساس تمرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی به عنوان مرکز اصلی، بیمارستان ولیعصر(عج) شهر زنجان تعیین شده که در زمان حاضر خدمات رسانی در آن انجام می‌شود.

این مسؤول به خلاء اطلاع رسانی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی فعلی به موضوع اطلاع رسانی در ارتباط با جدی گرفتن بیماری کرونا باز می گردد، که متاسفانه شهروندان همانند گذشته  به این مهم توجه ندارند در حالی که آگاهی دهی لازم در این خصوص با یک زبان جدید و تذکرات مکرر برای توقف این بیماری خطرناک بیش از گذشته احساس می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به برنامه جدید ستاد مقابله با کرونا و فعالیت مجدد در کسب و کارها، اطلاع رسانی رسانه های گروهی بیش از گذشته ضروری است، چرا که این بیماری نه واکسن و نه داروی مشخص درمانی دارد و کنترل آن در گرو راه حل های اجتماعی است.

این مسؤول ادامه داد: هم اکنون اقداماتی از قبیل فاصله اجتماعی، غربالگری سلامت با مشارکت مردم و غربالگری آزمایشگاهی از جمله عناصر مهم کنترل این بیماری به شمار می ررود که هر کدام از اهمیت ویژه برخوردار است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در روش های اطلاع رسانی بیماری کرونا، هم به لحاظ کمی و هم کیفی باید تغییراتی ایجاد شود و خطری که به طور معمول در ارتباط با اجرای برنامه های بلند مدت به وقوع می پیوندد، عادی شدن مساله است که همین امر به تشویق افراد جامعه برای حضور بیشتر و تجمع در مکان های مختلف منجر می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: نگرانی این دانشگاه علاوه بر افزایش ترددها، مسافرت های درون و برون شهری است که شمار مبتلایان به این بیماری را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: هشت استان  کشور، قبل از تعطیلات نوروزی امسال شرایط متئفاوتی داشتند که در زمان حاضر بالاترین  مشار مبتلایان و بستری کرونایی را ثبت کرده اند و این مساله بیانگر ان است در صورت  عدم رسانی مستمر عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

قزلباش افزود: سرمایه گذاری لازم  رسانه های گروهی  استان برای ارائه اطلاعات مستمر در شرایط کنونی امری مهم و ضروری است چرا که همراهی آنان در کنترل بیماری بسیار اثر گذار است.

وی اضافه کرد: وظیفه حوزه سلامت بازگویی واقعیت ها و بیان نظرات کارشناسی در خصوص خطرات ناشی از ابتلای عموم مردم به بیماری کرونا است، هر چند با تلاش های انجام گرفته این بیماری  کنترل شده، اما این به معنی ادامه دار نبودن شیوع بیماری نیست.

این مسؤول ادامه داد: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا ۸۶۵ نفر در استان به این بیماری مبتلا شده و ۸۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند که با رعایت نکات پیشگیرانه مردم می توانست این تعداد بسیار کمتر باشد.

وی با بیان اینکه همگان در برابر این بیماری مسؤول هستند، اظهار داشت: مسؤولان استانی در تامین تجهیزات مورد نیاز و اقدامات دیگر همچنان پای کار هستند اما مشارکت عناصر و نهادهای فرهنگی نقش اثرگذارتری دارد.

قزلباش گفت: در زمان حاضر نیاز به حضور قوی نهادهای فرهنگی در این عرصه بیشتر احساس می شود که این بخش ها می توانند با تهیه برنامه های سرگرم کننده به زبان مردم و برای گروه‌های مختلف سنی مبتنی بر تحصیلات آنان، در پیشگیری از این بیماری نقش آفرین باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.