حجت‌الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی از هم‌وطنان‌مان به واسطه ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست دادند، گفت: با توجه به شرایطی که امروز در جامعه حاکم است، یکی از دغدغه‌هایی که پیش روی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان بود، بحث تجهیز امواتی است که به واسطه ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه موضوعات پیرامون اموات کرونایی شامل تغسیل، تکفین و … اموات است، افزود: با برگزاری جلسات متعدد، پیگیری‌های لازم در خصوص تکفین و تجهیز اموات کرونایی انجام و مقرر شد تا تدبیری در این زمینه، در کنار اجرای پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شود.

احمدی با یادآوری اینکه در گام اول موضوع اصلی تیمم اموات بود، تصریح کرد: این در حالی است که با رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که غسل اموات کرونایی را با اتخاذ تدابیر و ملاحظات بهداشتی انجام دهیم که خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که با آرامستان زنجان صورت گرفت، بنا شد یک مکان مجزا برای غسل دادن این اموات در نظر گرفته شود که این مهم نیز محقق شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه موضوع دوم در این زمینه، بحث تجهیزات برای افرادی که باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دادند، بود، ادامه داد: این حساسیت از آن جهت بود که فعالان این عرصه، خود به این ویروس مبتلا نشوند، لذا با هماهنگی‌های صورت گرفته، مجوز غسل اموات کرونایی از مسئولان بهداشت اخذ شد.

احمدی با اشاره به اینکه موضوع بعدی در این زمینه، غسال‌ها بودند که در این راستا طلاب برادر و خواهر به صورت جهادی اعلام آمادگی کردند، اظهار کرد: برای این منظور، از ۲۹ اسفندماه پارسال غسل اموات کرونایی را در زنجان آغاز کردیم که معمولاً به طور متوسط روزانه ۵ فوتی را داشتیم، هر چند اموات مشکوک به کرونا را نیز با امواتی که ابتلای قطعی به این ویروس داشتند، غسل می‌دادیم.

وی با بیان اینکه بعد از سپری شدن ۱۶ روز از سال جدید، این بار در استان از زمین برداشته شده است، بیان کرد: خوشبختانه از این حیث در مرکز استان میتی نداریم که امورات شرعی بر روی آن انجام نشده باشد. امروز به سمتی حرکت می‌کنیم که آرامستان‌ها به نوعی مسئولیت غسل و تجهیز اموات را بر عهده دارند و باید تدبیری اتخاذ کنند که این روند که تا به امروز انجام می‌شد، تداوم داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با تاکید بر اینکه تدابیر لازم در صورت تداوم شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است، افزو: هم‌افزایی خوبی در این زمینه صورت گرفته و مشکل خاصی در مرکز استان نداریم و همه ملزومات فراهم بوده و ساز و کار همه موارد تعریف شده است، لذا پیگیر این موضوع هستیم که این روند در سایر شهرستان‌های استان نیز انجام شود تا در خصوص تجهیز اموات کرونایی، کاری بر زمین نماند.

احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۷ طلبه خواهر در این زمینه مشغول به فعالیت بوده و به صورت شیفتی در این عرصه حضور دارند و معمولاً روزانه چهار نفر فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۲ نفر نیز طلبه برادر در این بخش به فعالیت مشغول هستند که علاوه بر طلبه‌ها، افرادی هم برای اینکه این واجب شرعی بر زمین نماند، کمک‌حال این امر هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.