دکتر محمدرضا صائینی شامگاه سه‌شنبه در جلسه کمیته بهداشت محیطِ ستاد استانی مبارزه با کرونا افزود: با نمونه‌گیری از بیماران سرپایی، مراقبت را بیشتر می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح، کار شبکه بهداشت و درمان را سخت می‌کند اما به نفع مردم است.

صائینی با بیان اینکه با اجرای این طرح، شمار نمونه‌ها و متعاقب آن مراقبت‌ها نیز افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: طبیعی است که شمار موارد مثبت کرونا نیز افزایش می‌یابد اما تفاوت این آمار با آمار کشور این است که آمار کشور، آزمایش‌های قطعی بستری‌شدگان است اما آمار استان زنجان، موارد مثبت سرپایی را نیز شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: اقدامات ستاد مبارزه با کرونا تا کنون در قالب بسیج ملی بود که افراد مشکوک از طریق خوداظهاری، شناسایی می شدند و به سراغ آن‌ها می‌رفتیم.

وی اظهار داشت: بخش دیگر اقدامات نیز انجام آزمایش از بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها بود اما در بخشنامه جدید، افرادی که به هر علتی با علائم تب به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کرده و یا در طرح غربالگری، شناسایی شده‌اند مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

صائینی افزود: در این طرح از اطرافیان موارد مثبت کرونا و همچنین اطرافیان فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا نیز نمونه‌گیری خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود روزانه ۳۰۰ مورد آزمایش انجام شود.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت ملی برای استان زنجان مصوب شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مراقبت و بهداشت در زنجان وضعیت مطلوبی دارد، این استان انتخاب شده و اجرای طرح نمونه‌گیری سرپایی، امتیازی برای استان زنجان محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس بخشنامه جدید ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، منازل افراد مشکوک شناسایی‌شده در طرح غربالگری، موارد مثبت بیماری کرونا و موارد مشکوک بستری‌شده باید سالم‌سازی شود.

وی تصریح کرد: این امر، یکی از بحث‌های مهم است که توسط شبکه بهداشت و با همکاری و مشارکت بسیج، پیگیری می‌شود.

صائینی اظهار داشت: تا کنون معابر توسط سازمان‌های مردم‌نهاد و پویش‌های مردمی ضدعفونی می‌شد که بر اساس تفاهمنامه با سپاه در سطح بالاتر، قرار شده هر ۲ قسمت یعنی سالم‌سازی منازل و معابر توسط بهداشت و با مشارکت بسیج، انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: محل‌هایی که نیاز به ضدعفونی دارند در این بخشنامه مشخص شده است زیرا برخی معابر، نیازی به ضدعفونی ندارند.

موضوع بخشنامه جدید، ساماندهی اقدامات قبلی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز گفت: موضوع بخشنامه جدید ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، هدایت و ساماندهی تمام اقدامات قبلی در قالب‌های مختلف است.

مهرداد سلطانی اظهار داشت: پیش از این نیز دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ستاد به شهرداران و دهیاران ابلاغ شده بود که به فراخور امکانات خود، محیط‌ها را ضدعفونی کرده بودند اما مسائل مطروحه در روند بهداشت محیط، منجر به صدور این دستورالعمل شد که خط‌مشی و نحوه مواجهه با بهداشت عمومی است.

وی با بیان اینکه بخشنامه جدید دارای ۲ رکن است، خاطرنشان کرد: رکن اول مربوط به محیط‌های عمومی در شهرها و روستاها است که مجری آن شهرداران و دهیاران هستند.

سلطانی افزود: رکن دوم و بخش اصلی بخشنامه مربوط به رسیدگی و حفظ سلامت افراد و محیط‌های آلوده‌ای است که بیماران آلوده به ویروس کرونا در آن حضور داشته و یا دوره نقاهت را سپری می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.