دکتر پرویز قزلباش شامگاه چهارشنبه در نشست با خبرنگاران  که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در استان افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته با افزوده شدن ۲۰ نفر دیگر، مجموع بیماران تست مثبت آزمایشگاهی کرونایی این استان به ۲۶۱ نفر رسید و موارد فوتی نیز ۱۶ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: واقعیت امر این است که آمارهاییاد شده به لحاظ پزشکی اهمیت ندارد چرا که شناسایی افراد مشکوک با توجه به علائم اعلام شده مورد نظر است که تلاش ها  برای بهبود بیماران انجام می گیرد.

این مسؤول ادامه داد: برای بستری و درمان بیماران کرونایی بیمارستان ولی عصر (عج) با  بیش از ۴۰۰ تخت آماده سازی شد که با توجه به وضعیت کنونی هنوز ظرفیت تخت ها ی پیش بینی شده پر نشده است که در این میان بیماران با علائم خفیف به نقاهتگاه منتقل می شوند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته و در صورت کمبود تخت برای بستری بیماران مشکوک به کرونا از ظرفیت بیمارستان های تامین اجتماعی، بهمن و ارتش نیز استفاده خواهد شد تا دغدغه های کمتری وجود داشته باشد.

 رییس کمیته پیشگیری و کنترل بیماری ویروس کرونا در استان زنجان ادامه داد: طبق پیش بینی انجام گرفته و با توجه به وضعیت فعلی و عدم توجه کافی شهروندان زنجانی به نکات و توصیه های متخصصان امر، بیشترین اوج بیماری و شمار بستری ها طی هفته های دوم و سوم فروردین سال ۹۹ رخ خواهد داد که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: پایش ها نشان می دهد بیشترین نسبت بیمار در شهرستان های طارم، زنجان و ماهنشان وجود دارد که این مساله در طارم و افزایش آمارها به دلیل نزدیکی و تعاملات با استان گیلان بوده و علاوه بر آن، خرمدره هم به توجه جدی نیاز دارد که در مجموع می توان گفت هیچ جا امن نیست و در همه جا باید مراقبت های لازم را انجام داد.

قزلباش  افزود: تاکنون ۱۲۰ تا ۱۵۰ نوع دارو برای درمان کرونا در دنیا آزمایش شده اما هنوز هیچ دارویی برای درمان ثابت نشده، زیرا کرونا بیماری ناشناخته ای است و تیم دانشمندان نیز در تلاشند هم دارو و هم واکسن مورد نیاز را تولید کنند.

وی اظهار داشت: نقش دانشگاه درمقابله باکرونا به لحاظ فنی و علمی، درمانگری و پیشگیری است که بدون همکاری مردم و عزم مسؤولان هیچ کاری به سرانجام نمی رسد  که پیگیری و حساسیت رسانه های جمعی نیز قابل تقدیراست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: یکی از اتفاقات قابل توجه در کشورها و استانهایی که وضعیت نامناسبی در مقایسه با این استان در ارتباط با بیماری کرونا وجود دارد، درگیری کارکنان بیمارستانی و امکان ابتلا آنهاست، که پیش بینی می شود این رقم ۲۰ درصد باشد و از طرفی فشار کار نیز موجب  خستگی مفرط این قشر تلاشگر می شود.

وی اضافه کرد: برای تامین نیروی انسانی نیز در این استان با آموزش، کمک دانشجویان، بخشی ازطریق شرکت ها و بخشی از ظرفیت بازنشستگان و افزایش ساعات کاری نیروهای ساعتی از جمله ساز و کارهای در نظر گرفته شده را شامل می شود که تا این لحظه مشکل جدی در این بخش وجود ندارد.

قزلباش به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروزی اشاره کرد و افزود: عدم دید و بازدیدها در ایام نوروز برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا امری ضروری است و بیش از همه باید از افراد پرخطر به ویژه  بزرگ‌ترهای فامیل مراقبت کرد، چرا که خطر بیشتری آنان را تهدید می‌کند.

این مسؤول با اشاره به وضعیت مصدومهای  چهارشنبه آخر سال نیز خاطر نشان کرد: آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال ۹۸ نسبت به سال های قبل کاهش داشت بطوری که سال گذشته ۹۲ نفر مصدوم، مجروح و یک نفر فوتی ثبت شد اما امسال این رقم ۵۲ نفر که  اغلب مواردها نیز بسیار خفیف بود.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر و دی ماه ۹۸ ) از کشور چین آغاز شد و در اوایل اسفندماه این ویروس به کشور ایران رسید.

به گفته معاون وزیر بهداشت بر اثر شیوع آن تاکنون ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و هزار و ۱۳۵ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۷۱۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

علیرضا رییسی روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۱۹۲ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.