این روزها و شب ها مردمانی در دیار غواصان دریا دل، عشق، ایثار و انسانیت را معنایی دوباره می بخشند و در تمام طول شب که ساکنان شهر در آرامش به خواب می روند، کوی به کوی، محله به محله و خیابان به خیابان، سرگرم ضد عفونی کردن در و دیوار شهر و خانه ها هستند.

جوانان زنجانی از همان روز که پای ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده به شهر باز شد، در اقدامی کاملا خودجوش به یاری شهر و ساکنانش شتافتند و اکنون در هر جای شهر اعضای پویش مردمی مقابله با کرونا شبانه روز کارهای مختلفی را انجام می دهند و خیلی از شهروندان را نیز برای مهار کرونا با خود همراه کرده اند.

زهرا فتحی، نماینده سمن ها در شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استانداری زنجان و از بانیان پویش مردمی مبارزه با کرونا در زنجان گفت: پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در زنجان، این پویش را با یک جمع ۱۰ نفره آغاز کردیم ولی در فاصله چند روز اقشار مختلف مردم از جمله اصناف، کسبه، هنرمندان و ورزشکاران نیز در قالب اکیپ های متعددی به پویش مقابله با کرونا پیوستند تا جایی که هم اکنون تعداد افراد مشارکت کننده در این پویش به حدود ۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۰۰ نفر از مشارکت کنندگان در پویش مقابله با کرونا در شهر زنجان، در تیم های اجرایی، به صورت میدانی عملیات گند زدایی و ضد عفونی مناطق مختلف شهر را انجام می دهند.

فتحی با بیان اینکه همه منابع مالی اقدامات پویش مقابله با کرونا، از سوی خیرین تامین می شود، گفت: کسبه خیابان سعدی زنجان حمایت و مشارکت قابل توجهی در این خصوص دارند.

وی با بیان اینکه ما حمایت ارگانهای مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و استانداری را نیز داریم، اظهار داشت: هدف عمده ما حساس کردن جامعه نسبت به شیوع ویروس کرونا بود و این امر تا حد قابل توجهی محقق شده است.

فتحی گفت: مشارکت کنندگان در پویش مقابله با کرونا با مراجعه به محله ها، مجتمع های مسکونی، آپارتمان و هر جایی که ضرورت داشته باشد، نسبت به اطلاع رسانی و توجیه ساکنان و مدیران ساختمان اقدام کرده و بسته های بهداشتی نیز در اختیار شهروندان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه پویش مقابله با کرونا همه مناطق شهر زنجان را تحت پوشش قرار داده است، افزود: خیلی از تجهیزات گند زدایی و پمپ های محلول پاش را خود افراد می آورند و هر شب به طور مستمر در ضد عفونی کردن مناطق حضور دارند.

فتحی ادامه داد: بخشی از مشارکت کنندگان در پویش مقابله با کرونا نیز در قالب تیم هایی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشغول اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات و آموزش های صحیح بهداشتی و پزشکی به شهروندان هستند.

وی گفت: مشارکت کنندگان در این پویش در واقع به صورت دیدبان نیز عمل می کنند و در صورت مشاهده موردی از رعایت نشدن توصیه ها و هشدارهای بهداشتی، آن را گزارش می کنند.

فحتی ادامه داد: شماری از اعضای پویش مقابله با کرونا، به آموزش نانوایان و توزیع بسته های بهداشتی به نانوایی ها، مبادرت می کنند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: شعار ما در پویش مقابله با کرونا این است که همچنان که غواصان دریادل زنجانی در دوران دفاع مقدس، حماسه آفریدند، امروز  نیز جوانان این شهر برای مهار این بحران وارد میدان شدند تا انشاالله هر چه زودتر بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

امیر حسین، جوان ۲۴ ساله ای که به گفته خودش یک هفته است به پویش مقابله با کرونا پیوسته است و در ضد عفونی کردن مجتمع های مسکونی مشارکت دارد، گفت: تنها چیزی که می توانم بگویم این است که دم همه بچه ها گرم؛ با جان و دل، کار جهادی می کنند.  واقعا کارهای خیلی خوبی انجام می دهند، به ویژه در مناطقی از شهر که نیازمند اقدامات مقابله ای بیشتری است.

نرگس دانشجوی کارشناسی است و سه روز است که به پویش ملحق شده است، او گفت: کاری به من سپرده شده این است که اطلاعیه ها و پوسترهای حاوی پیام های بهداشتی را در ورودی و مجتمع های مسکونی که در معرض دید همه قرار دارد بچسبانم و بروشورهای اطلاع رسانی را در اختیار ساکنان و به ویژه مدیران ساختمان ها بگذارم.

مرتضی از جوانان ورزشکاران زنجانی است که از همان روزهای نخست راه اندازی پویش مقابله با کرونا در محلول پاشی معابر و محله ها مشارکت دارد، او گفت: از همه مردم می خواهیم که در این شرایط به هیچ وجه بیرون از خانه نیایند و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

فرماندار زنجان به تاثیرگذاری حرکت های خودجوش مردمی در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: وقتی یک جوان به صورت داوطلبانه و نه از روی وظیفه و تکلیف سازمانی، سمپاش روی دوش خود می اندازد و کوچه ها پس کوچه های شهر را هم محلول پاشی و ضدعفونی می کند، تاثیر این حرکت در جلب مشارکت شهروندان به مراتب بیشتر از اقدامات سازمان ها و دستگاه های اجرایی است.

رضا عسگری اظهار داشت: زنجان از جمله شهرهایی در کشور است که پویش مردمی برای مقابله با کرونا در آن، بسیار خوب و قابل توجه بوده و این موضوع در رسانه های سراسری هم بازتاب داشته است.

وی افزود: جوانان، سازمان های مردم نهاد، نیروهای بسیج، هیات های مذهبی و مساجد زنجان از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در زنجان، حرکت ها و اقدامات مختلف و متعددی را برای مهار این بیماری انجام می دهند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکنون شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان به ۲۴۱ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۶ تن جان باختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.