خبرگزاتری مهر-گروه استان ها-فائزه تقی لو: در این روزهای پراسترس و خبر ساز کرونایی که دوران پیک بیماری است، تعداد مبتلایان نسبت به روزهای اول بیشتر شده و هر روز زوایای مختلف این بیماری بررسی می شود تصمیم گرفتیم با نمونه گیران کرونا ویروس در آزمایشگاه بوعلی هم صحبت شویم تا ببینیم در آنجا چه خبر است آیا آنها نیز با این بیماری درگیرند؟.

وارد آزمایشگاه که شدم با نگاهی که حکایت از سر در گمی داشت به دنبال سوژه کرونایی بودم. چشم که چرخاندم یکی از اتاقها توجه ام را جلب کرد، دیوارهایی که پوشیده از نقاشی بود گویا در این اتاق نمونه گیری کودکان انجام می شود، بدون مقدمه جویای مسئول بخش کودکان شدم.

از خانمی که صورت خود را با ماسک پوشانده وچهره اش غیر قابل تشخیص است و دستکش های آبی که حکایت از وضعیت این روزها دارد، پرسیدم پای بیماران مبتلا به کرونا اینجا هم باز شده؟ بدون مکث گویا منتظر بود تا درد دل کند گفت: چند روز پیش پدری فرزند خود را برای گرفتن نمونه پیش ما آورد متاسفانه نتیجه مثبت بود، باتوجه به علائم موجود از او خواستیم سریعاً نسبت به بستری کردن کودک اقدام کند در کمال ناباوری قبول نکرد.

کرونا با هیچکس شوخی ندارد شخص مبتلا همه را گرفتار می کند اگر حساسیت موضوع درک نشود هماننددومینو همه رادچارمیکند، امیدواریم مردم حرف های کادر درمان را جدی بگیرند و از خانه خارج نشوند

در حالی که خستگی در چشمانش موج میزد لحظه ای مکث کرد و ادامه داد: کرونا با هیچکس شوخی ندارد. شخص مبتلا همه را گرفتار می کند اگر حساسیت موضوع درک نشود همانند دومینو همه را دچار میکند، امیدواریم مردم حرف های کادر درمان را جدی بگیرند و از خانه خارج نشوند.

او می گوید که چند هفته است که پدر و مادرش را ندیده چون معتقد است افراد مسن بیشتر در معرض خطرند. حکایت خانه رفتنش را برایمان می گوید: با وجودی که نکات بهداشتی را رعایت می کنم مطمئن نیستم از  این ویروس منحوس در امان باشم، مدام خودم را ضد عفونی می کنم و همیشه با نگرانی وارد خانه می شوم.

فاصله ما با بیماران کم است و نیاز به ماسک فیلتردار داریم

سمیرا جعفری در ادامه به نبود ماسک فیلتر دار اشاره کرد و افزود: فاصله ما با بیماران کم است و نیاز به ماسک فیلتردار داریم ولی متاسفانه در بازار موجود نیست و بعد از چند هفته از شیوع بیماری تازه مواد ضد عفونی کننده برایمان فرستاده اند. با کمبود امکانات به نظرتان نبایدنگران سلامتی خود و خانواده هایمان باشیم؟

در همین حین نمونه گیر دیگری با تاسف تمام از بی توجهی مردم نسبت به حساسیت موضوع از مراجعه کننده ای می گوید که برای گرفتن گواهینامه رانندگی به دنبال جواب آزمایش اش آمده او می گوید مردم بعد از چند هفته هنوز پی به اهمیت موضوع نبرده اند که نباید جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

نزدیک غروب است گوشه سالن چشم های پیر مردی که ماسک بر چهره دارد بی رمق است نفس های خسته اش را می شنوم او مبتلا به آسم می باشد بیماری کرونا هم امانش را بریده و چند کودک نیز با لحن کودکانه خود از کرونا می گویند گویا این موضوع دنیای کودکان را نیز درگیر خود کرده و مادرانشان نیز با نگرانی از این موضوع منتظر هستند تا نوبتشان برسد.

علیرضا کاظملو روانشناس بالینی از پیامدهای روانی ابتلا جامعه به ویروس کرونا صحبت کرد که خود مشکلات دیگری از قبیل استرس، ترس و واهمه را ایجاد کرده است و همین می تواند در کاهش ایمنی و مقاومت بدن موثر باشد.

ضرورت حضور روانشناسان و جامعه شناسان برای ارتقاء سلامت

کاظملو حضور روانشناسان و جامعه شناسان رابرای ارتقاء سلامت ضروری دانست وافزود: جامعه شناسان  با بررسی و تحلیل وضعیت شیوع کرونا در بین گروه های اجتماعی می توانند مواردآسیب زا و پرخطر را بررسی و برای پیشگیری راه کار ارائه دهند.

وی حضور و مشارکت نهادهای مدنی، سازمانهای مردم نهاد، انجمن های علمی و گروههای جهادی را با توجه به شبکه گسترده ارتباطات، بزرگترین ظرفیت اجتماعی دانست و عنوان کرد: همین گروهها میتوانند بسیار موثر باشند که متاسفانه تا به امروز به جد دعوت به همکاری نشده اند.

علیرضا کاظملو در ادامه با اشاره به موضوع خود مراقبتی نیز تصریح کرد: در چنین شرایط بحرانی نقش صدا و سیما و رسانه ها در مورد آموزشهای خود مراقبتی را کمتر شاهدیم در حالی که امروزه یکی از راههای ارتقاء سلامت کمک گرفتن از آحاد جامعه و توجه به فرهنگ خود مراقبتی است.

کاظملو با بیان این نکته که بلایا و مصائب می تواند فرصتی باشد تا به بازخوانی رفتارها و ساختارهای اجتماعی جامعه بپردازیم گفت: ضعف های فرهنگی موضوعی است که در حال حاظر شاهد آن هستیم و تا زمانی که مسئولین توجه به این بخش را جدی نگیرند ما شاهد مشکلات خواهیم بود در جامعه ما به درمان پرداخته می شود، اما پیشگیری، فرهنگ سلامت، توانمند سازی و ترویج بهداشت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.