مهدی رنگ‌رونا شامگاه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا، فعالان اقتصادی را با مشکلاتی مواجه کرده است، چاره‌اندیشی در حوزه اقتصادی نیز ضروری است.

وی اظهار داشت: دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی دولتمردان، نیاز اصلی این روزهای فعالان اقتصادی است.

رنگ‌رونا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در کنار لطمه زدن به سلامت و بهداشت مردم، بخش اقتصادی را نیز دچار لطمه‌هایی کرده است، گفت: با توجه به شیوع این ویروس، فعالیت واحدهای اقتصادی به‌ویژه واحدهای کوچک و متوسط یا به صورت کامل متوقف شده و یا به صورت نیمه‌تعطیل درآمده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صاحبان کسب و کارها اعم از هتلداران، فعالان حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، رستوران‌ها و برخی فعالیت‌های خُرد اقتصادی دچار آسیب و لطمه‌های فراوانی شده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوعات نیازمند چاره‌اندیشی از جمله تصمیم در حوزه‌های مختلف در قالب ارائه بسته‌های حمایتی شامل بخشودگی‌های مالیاتی، حق بیمه تامین اجتماعی و سایر عوارض نظیر عوارض شهرداری و دهیاری تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده است.

وی افزود: ارائه تسهیلات کوتاه‌مدت برای سرمایه در گردش و امهال و تنفس ۶ ماهه وصول مطالبات بانک‌ها و سایر دوایر دولتی نظیر مالیات و حق بیمه تامین اجتماعی و سایر عوارض برای کسب و کارهای تولیدی بخش دیگری از اقدامات مورد انتظار است.

رنگ‌رونا با بیان اینکه آسیب‌های سنگین‌تری در حوزه تجارت خارجی متوجه فعالان اقتصادی شده است، گفت: اکثر کشورهای همسایه به دلیل جلوگیری از سرایت بیماری، مرزهای مشترک خود با ایران را بسته و امکان صادرات و واردات وجود ندارد به صورتی که طی چند روز اخیر تنها بخشی از مرز عراق و افغانستان بازگشایی شده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اظهار داشت: انسداد مرزهای مشترک به‌خصوص در ترکیه به عنوان شریک عمده تجاری استان موجب بروز مشکلات عدیده برای فعالان اقتصادی و تحمیل هزینه‌های سنگین دموراژ و در برخی موارد از بین رفتن کامل محموله‌های صادراتی و وارداتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط موجود، نیازمند یک دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی از سوی دولتمردان هستیم که با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به تدوین و اجرایی کردن پروتکل (قراردادهای) مشترک بهداشتی بین کشورهای همسایه  و گشایش مرزها جهت استمرار صادرات و واردات اقدام نمایند.

رنگ‌رونا با تاکید بر اینکه مرز ترکیه از اهمیت بسیار زیادی برای استان زنجان برخوردار است، ابراز کرد: برای حل مشکلات موجود نیازمند همکاری همه‌جانبه فعالان اقتصادی و دولتمردان هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.