در نظام مردم‌سالاری دینی ایران، انتخابات به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین صحنه حضور مردم برای تعیین سرنوشت و چگونگی اداره کشور شناخته می‌شود که این مقوله همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، اداره کشور ایران با اتکا به آرای عمومی از طریق انتخابات است، بنابراین شرکت افراد واجد شرایط برای رای دادن به نامزدها یعنی مشارکت در تعیین سرنوشت خویش و ایفای نقش آن افراد در تعیین مسؤولان نظام

برای اداره کشور طی یک دوره معین دارای اهمیت راهبردی است.

در روزهای تعیین شده برای تبلیغات انتخاباتی هر نامزد تایید صلاحیت شده در هر شهر و روستایی تلاش کرد با ارائه وعده ها و برنامه های خود اقبال عمومی را در بین مردم کسب کند و شانس خود را برای تکیه بر صندلی بهارستان افزایش دهد.

از طرفی عموم مردم نیز با نزدیک شدن به زمان رای گیری می کوشند با بررسی سوابق کاری نامزدها، بهترین انتخاب را در این روز داشته باشند و در این میان نگاه رای اولی ها برای حضور در این رخداد مهم به ویژه پای صندوق های رای حال و هوای دیگری دارد.

بر اساس آمارهای اعلام شده واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی محسوب می شوند که همین تعداد افراد قرار است روز دوم اسفند در پای صندوق های رای حماسه دیگری را خلق کنند و این مهم را در تاریخ پر افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسانند.

طبق قانون انتخابات سن رای دادن در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رای بدهند که بر این اساس در انتخابات مجلس ۹۸ متولدین ۲ اسفند ۸۰ به قبل می توانند رای دهند.

آخرین کسانی که در انتخابات خرداد ۹۶ توانستند در رای گیری مشارکت داشته باشند متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ به قبل بودند. لذا متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ تا متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۰ رای اولی های انتخابات مجلس یازدهم محسوب می شوند.

رای اولی ها  در انتخابات پیش رو همگام با سایر اقشار مختلف مردم اولین مشارکت سیاسی خود در کشور را تجربه خواهند کرد و این قشر از جامعه از اینکه سهمی در رقم زدن سرنوشت کشور دارند، با احساس غرور تلاش می کنند با مطالعه حتی مشورت گرفتن از دیگران بهترین و اصلح ترین فرد را به مجلس شورای اسلامی بفرستند.

 لیلا اسدی دانشجوی یکی از دانشگاه های زنجان با اشاره بهلزوم شرکت در انتخابات پیش رو به خبرنگار ایرنا گفت: دوم اسفندماه برای اولین بار همانند دیگر رای اولی ها امکان حضور درپای صندوق رای را دارم.

وی اضافه کرد: به عنوان عضوی از جامعه کشورم علاقه‌مند هستم به عنوان رای اولی اولین حضور خود در صحنه سیاسی را با انگیزه و اراده‌ای محکم تجربه کنم.

اسدی ادامه داد: واجدین شرایط به ویژه رای اولی ها با مطالعه و آگاهی لازم می توانند نمایندگانی شایسته و مجرب را برای تصدی کرسی مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند و این موضوع به خصوص در شرایط حاکم بر کشور اهمیت بسزایی دارد.

حسین مولایی ۱۸ ساله دانشجوی ترم ۲ رشته حسابداری است، او نیز در ارتباط با انتخابات گفت: برای اولین بار به پای صندوق رای می روم و از این بابت احساس خوشحالی می کنم، چرا که می توانم همانند دیگران در این امر مهم مشارکت داشته باشم.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی کشورمان، مشارکت آحاد مختلف مردم در رویداد مهم انتخابات اهمیت زیادی دارد و می تواند بیش از گذشته به وحدت ملی منتهی شود.

این دانشجو با بیان اینکه برای حضور پرشکوه در پای صندوقهای رای با دوستان خود برنامه ریزی کرده ایم، ادامه داد: نماینده منتخب مردم باید دارای ویژگی های لازم از جمله توانمندی، آگاه به مسائل جامعه و بین المللی، متعهد و از همه مهم تر دلسوز باشد و در راستای حل مشکلات کشور تلاش مضاعفی داشته باشد.

وی اضافه کرد: جوانان مشکلات زیادی دارند که حل تمامی آنها از عهده یک ارگان یا نهاد خارج است که در این خصوص نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی می توانند با سیاستگذاری ها نقش و سهم عمده ای در تحقق وعده ها و برطرف شدن مسائل داشته باشند.

مولایی خاطرنشان کرد: هر چند تعدادی از دوستانم، برای شرکت در انتخابات پیش رو تردید دارند، اما به عنوان یک رای اولی درخواست می‌کنم این عرصه را خالی نگذاشته و برای داشتن کشوری در شان یک ایرانی مسلمان در پای صندوقهای رای حضور یافته و به نامزد اصلح خود رای دهند.

بیش از ۳۸ هزار نفر در زنجان رای اولی هستند 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان ۸۰۲ هزار و ۷۳۶ نفر واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: از این تعداد ۴۰۲ هزار و ۵۱۶ نفر  را مردان و ۴۰۰ هزار و۲۲۰ نفر  را بانوان تشکیل می دهند.

خدابخش مرادی نافچی شمار رای اولی‌های استان  را ۳۸ هزارو ۲۱۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۶۹ نفر پسر و ۱۸ هزار و۶۴۲ نفر دختر هستند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر این استان آماده کامل برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شوراس اسلامی است که در این راستا  ۲۰ هزار نفر مسؤولیت  اجرا، نظارت و تامین امنیت انتخابات در دوم اسفند در استان را بر عهده دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان زنجان، پیش از این نیز در همایش یاوران انقلاب به نقش مهم و موثر دانش‌آموزان در صحنه‌های مختلف انقلاب اشاره کرد و گفت: تشکل های  دانش‌آموزی همان نگاه و فکر انقلاب را انتخاب کرده و مسیر آن را ادامه می‌دهند.

مرادی نافچی تاکید کرد: نتیجه و ثمره مشارکت مردم و نقش موثر دانش‌آموزان در دوم اسفند و با حضور حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشاهده خواهد شد.

به گفته این مسؤول، دانش‌آموزان و به‌ویژه رای‌اولی‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون گل سرسبد و نشان شاخصی در تمام انتخابات‌ها بوده‌اند و در این ارتباط وقتی امام خمینی(ره) در سال ۴۲ نهضت انقلاب اسلامی را آغاز کرد از ایشان پرسیدند که چه کسانی شما در این نهضت، را همراهی خواهند کرد که امام(ره) فرمودند فرزندان من، دانش‌آموزان هستند که همراهی می‌کنند.

وی  اظهار داشت: در سال ۵۷ همان دانش‌آموزان سال ۴۲ بودند که با ایفای نقش و مبارزه، انقلاب را به پیروزی رسانده و در ادامه نیز در دوران دفاع مقدس، نقش مهم و موثری داشتند.

مرادی نافچی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در عرصه علم، پویایی، نشاط و شادابی نیز به عنوان پیشگام در سطح کشور به ایفای نقش می‌پردازند.

انتخابات از عناصر اصلی انقلاب است

 معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با اشاره به اینکه انتخابات یکی از عناصر اصلی انقلاب اسلامی است، گفت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در این رخداد مهم نمودی از مردم سالاری دینی است که طی ادوار گذشته نیز بسیار  برجسته بوده است.  

جعفر گنج خانلو افزود: آموزش و پرورش به عنوان نهادی تاثیرگذار وظیفه مهمی در تربیت دانش آموزان و آماده سازی آنان برای حضور در مشارکت ها اجتماعی و سیاسی به ویژه انتخابات بر عهده دارد و به این مقوله مهم توجه کرده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس و طبق برنامه ریزی قبلی، مراسم ویژه برای رای اولی ها در مدارس این استان انجام گرفته که این مهم با هدف تشویق و آماده سازی گروه های هدف برای مشارکت حداکثری در صحنه های مختلف جامعه به ویژه انتخابات بوده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه یکی از ارکان و ستون اصلی آموزش و پرورش در مدرسه شورای دانش آموزی است، اضافه کرد: بر این اساس ضرورت دارد هر تصمیم مدرسه در شورا مطرح شود.

گنج خانلو افزود: تشکل های دانش آموزی تنوع دارند و دانش آموزان بر حسب علاقه می توانند در این تشکل ها عضو شده و در آن حوزه فعالیت کنند که شورای دانش آموزی یکی از این تشکل ها است که دانش آموزان کارهای مدیریتی را تمرین می کنند تا اشتباهات را رفع کنند و سپس وارد جامعه شوند.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ایجاد شوراهای دانش آموزی کشف و پرورش استعداد دانش آموزان و تحکیم روابط اجتماعی برای حضو در آینده جامعه است که نمود این مهم در انتخابات تجلی می یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.