رییس دانشگاه زنجان روز سه شنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه امروزه در جهان بسیاری از شهرها با دانشگاه ها شناخته می‌شوند، گفت: شاخص های توسعه و رشد شهرها با وضعیت دانشگاه‌های هر شهری سنجیده می‌شود.  

دکتر محسن نجفیان افزود: بسیاری از دانشگاه‌های برجسته جهان موجب رشد و توسعه شهرها شده اند و این الگوی مهم نیز می تواند در کشومان مد نظر قرار بگیرد و لازمه آن همکاری خوب و تنگاتنگ بین مدیریت شهری و دانشگاهها است.

وی با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه زنجان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان شناخته می شود، اضافه کرد: دانشگاه زنجان می تواند این نقش و کارکرد را در شهر زنجان ایفا کند که در این ارتباط موضوع مدیریت سبز طی چهار سال گذشته با سیاستگذاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور در سطح دانشگاه ها ایران آغاز شده است.

 نجفیان با اشاره به اینکه مدیریت سبز پس از گذشت چند سال در کشورمان به یک نهضت تبدیل شده است، ادامه داد: بر این اساس بحث راهبری مدیریت سبز را در برنامه های خود مد نظر قرار داده اند و در این خصوص حرکت هایی نیز آغاز شده است.

وی اظهار داشت: این موضوع در کشورمان برگرفته از حرکتی است که طی ۲ دهه اخیر در جهان آغاز شده چرا که مشکلات و بحران های مهم به ویژه در مساله محیط زیست و تغییر اقلیم، جوامع را با تهدید مواجه کرده است و باید راهکارهای علمی برای توسعه پایدار مد نظر قرار گیرد.

این مسؤول رویکرد دانشگاه ها در خصوص حل مشکلات زیست جمعی را معطوف به شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاه ها بیان کرد و گفت: شاید یکی از دلایلی که سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به این امر مهم به عنوان شریک انتخاب کرده این است که حرکت در مجامع علمی زیستگاه ها و سکونتگاه ها آغاز  شود سپس به تدریج به شهرها گسترش یابد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه زنجان، یکی از دانشگاه‌های برتر ایران در حوزه مدیریت سبز بر اساس رتبه بندی گرین متریک است که به عنوان سومین میزبان این دوره از همایش ها انتخاب شده که طی، خرداد سال آینده میزبان خواهد بود.

نجفیان محورهای کنفرانس بین المللی دانشگاه سبز را بحث پژوهش و آموزش در توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: نقش دانشگاه ها در توسعه پایدار جوامع روستایی و شهری، انرژی های پایدار، نو و تجدید شونده، مدیریت آب و خاک، مدیریت حمل و نقل، حفظ تنوع زیستی، موقعیت و زیر ساخت پایدار از دیگر محورهای این همایش است.

وی هدف از برگزاری این کنفرانس را بها دادن به نقش دانشگاهها در توسعه پایدار و معرفی بیش از گذشته آن به جامعه ذکر کرد.  

رییس دانشگاه زنجان ادامه داد: هم اکنون ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر دانشجو در این واحد دانشگاهی تحصیل می کنند و این در حالی است که این واحد دانشگاهی واقع در شهر زنجان برای خود زنجانی ها ناشناخته مانده است.

وی، شمار اعضای هیات علمی و کارکنان این واحد دانشگاهی را جمعیتی بالغ بر ۱۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود پنج هزار نفر از این جمعیت را دانشجویان مقیم دانشگاه " خوابگاه ها دانشجویی " تشکیل می دهند.

پیش از این، کنفرانس بین المللی سبز در دانشگاههای فردوسی مشهد و اصفهان برگزار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.