محمدرضا انصاری روز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این تغییرات باید از دوران ابتدایی و در مدارس آغاز شود.

وی اظهار داشت: نمونه و مصداق ورود تکنولوژی‌های جدید و هوش مصنوعی به زندگی انسان در افزایش سرعت اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند مشاهده می‌شود.

انصاری خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، سه تا پنج میلیون شغل در آینده پیش رو از بازار کار، حذف می‌شوند اما با این روند نمی‌توان نیروی کار را حذف کرد و در کنار تغییرات باید بتوانیم با مهارت‌آموزی بر مبنای تکنولوژی، فرصت‌های جدید شغلی را ایجاد کنیم.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها با ورود هوش مصنوعی ۳۸ درصد از مشاغل جهان تا سال ۲۰۲۲ به سمت مشاغل جدید، تغییر می‌یابند.

انصاری ادامه داد: برای مثال؛ صنعت توسط انسان از ۷۱ به ۵۸ درصد کاهش خواهد یافت که همزمان با آن نیاز به آموزش مهارتی نیروی انسانی داریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه تلاش بر این بوده که ورود تکنولوژی در کنار آموزش‌های بومی و منطقه‌ای در اولویت کاری باشد، گفت: بر این اساس، امروز بهترین کارگاه‌ها با بیشترین امکانات را در استان زنجان تجهیز کرده‌ایم و این روند ادامه دارد.

وی افزود: امسال بنا را بر ورود هوش مصنوعی در کارگاه‌ها گذاشته‌ایم که تجهیزات آن در حال خرید است.

انصاری خاطرنشان کرد: در راستای استفاده از انرژی خورشیدی، اولین نیروگاه خورشیدی آموزش مهارتی را در شهرستان خدابنده ایجاد کرده‌ایم که فرصت جدیدی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: این سازمان، متولی آموزش‌های غیررسمی و مهارتی در کشور بوده و دانش و مهارت‌های لازم و نگرش‌های محیط زیستی را در کنار آموزش به جامعه هدف، ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: جامعه و گروه‌های هدف باید شرایط و ویژگی‌های لازم از جمله دانش، سطح تحصیلات و توانمندی برای احراز شغل مورد نظر را داشته باشند.

انصاری با اشاره به برخی اقدامات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان طی یک سال اخیر، گفت: آموزش کُدبافی فرش با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری از استان آذربایجان شرقی که فرش‌های این سرمایه‌گذار پس از آموزش بافندگی به بانوان سرپرست خانوار ارائه شده و بر مبنای قیمت تمام‌شده، اقدام به بافت و تحویل می‌کنند.

وی اظهار داشت: شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران در مهارت و اشتغال با هدف ارائه آموزش‌های بازارمحور در شهرستان ایجرود، ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان ماهنشان و تجهیز کامل کارگاه‌های صنایع خودرو بخشی از این اقدامات است.

انصاری خاطرنشان کرد: با توجه به قرارگیری زنجان در شاهراه مواصلاتی کشور، نیازمند ارائه خدمات فنی و مهندسی در این زمینه هستیم و یکی از مهارت‌آموزان زنجانی به نام «حسین نصیری» در مسابقات بین‌المللی مهارت در کشور روسیه شرکت کرد و رتبه ۱۲ جهان را به دست آورد.

این مسؤول با بیان اینکه توسعه بومگردی، یکی از اقداماتی است که در حوزه گردشگری پیگیری می‌کنیم، افزود: اولین گام، تدوین استانداردهای شغلی و دومین گام، اعزام اکیپ به شهرستان کاشان برای الگوبرداری از طرح‌های گردشگری آن شهرستان بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: عقد ۴۵ تفاهمنامه با بخش‌های دولتی و خصوصی با رویکرد ارائه آموزش‌های تخصصی به گروه‌های هدف شاغلان و در کنار آن تولید خدمات فنی و مهندسی، طراحی طرح آموزش «Dual» بر مبنای سیستم آموزش کشور آلمان، کارآفرینی مهارت‌بنیان، طرح‌های مهارت‌آموزی ویژه، اقدام مشترک در توانمندسازی و اشتغال مهارت‌آموزان، آموزش زنان سرپرست خانوار، آموزش معلولان، پایش و بهره‌وری کارگاه‌های آموزشی، مدیریت مشارکتی مراکز آموزشی، تطبیق آموزش‌ها با نتایج مطالعات طرح تکاپ و طرح تاسیس مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی نیز بخش دیگری از اقدامات این اداره کل است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.