طرح سبزه میدان از جمله طرح‌های شاخص شهر زنجان محسوب می شود که در سال ۶۷ تصویب اما عملیات اجرایی آن به طور رسمی شهریور سال ۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

عملیات اجرای این طرح در فواصل زمانی مختلف به پیمانکاران متعددی سپرده شد و آخرین پیمانکار آن شرکت کهن دژ میلاد بود که در سالجاری قرارداد همکاری آن با شهرداری لغو شد.

با کش و قوس های فراوان طرح به پیمانکار جدید رسید و بر اساس قرارداد بین شهرداری و پیمانکار، زمان اجرای آن ۲ سال پیش بینی و مقرر شد در این راستا برای آگاهی شهروندان زنجانی از روند این عملیات، تابلو روز شمار در محل اجرای طرح نصب شود.

طبق اعلام متولیان شورای اسلامی شهر زنجان، جریمه هر ماه تاخیر از سوی پیمانکار طرح ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و از طرفی به ازای هر ماه تعجیل نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان تشویق اضافه بر قرارداد پرداخت خواهد شد.

هر چند اجرای طرح با همکاری شهرداری و شورای شهر زنجان آغاز، اصلاحات لازم آن نیز انجام و با اعمال تغییرات، کسب مجوزهای قانونی آن و از طرفی انتخاب پیمانکار ذیصلاح و توانمند رنگ عملیاتی به خود گرفته اما در ادامه راه با چالش هایی مواجه شده است.

برای بررسی پیشرفت این طرح و موانع پیش رو با حضور مسؤولان دستگاه‌های متولی امر جلسه ای شامگاه /دوشنبه/ در محل استانداری زنجان تشکیل  شد.

طرح سبزه میدان متوقف نمی‌شود

استاندار زنجان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی طرح سبزه میدان نباید متوقف شود، گفت: بر این اساس استانداری زنجان برای پیشبرد این طرح به تعهدات و قول های داده شده عمل خواهد کرد و در این راستا از هیچ تلاشی چشم پوشی نخواهد کرد.

فتح الله حقیقی افزود: مباحث مطرح شده از سوی متولیان در این جلسه، بیشتر نظرات کارشناسی شده بود که این موارد باید پیش از این مطرح و در این جلسه مباحث مهمتری از قبیل بررسی طرح ترافیک مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم آن اتخاذ می شد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا در جلسه آینده طرح روان سازی ترافیک و پارکینگ طرح بصورت اجرایی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و از طرفی نمایندگان بازاریان نیز حضور داشته باشند و اطلاع رسانی دقیق تری انجام گیرد.

این مسؤول با اشاره به چالش های پیش روی این پروژه از قبیل معضلات مربوط به برق، گاز، مخابرات و آب نیز گفت: این مسائل باید بصورت کارشناسی شده برطرف شود تا بتوان گفت اقدام خوب عملیاتی برای پیشبرد  بهتر طرح بزرگ سبزه میدان انجام گرفته است.

وی اظهار داشت:  یکی از تصمیمات ماندگار این استان، اجرای طرح سبزه میدان این شهر است و در این خصوص و چگونگی اجرای این طرح نیز به اطلاع رسانی آن برای گروه های هدف به ویژه بازاریان مبادرت خواهد شد.

حقیقی افزود: انجام اقدامات عملیاتی دستگاه های متولی امر و از طرفی مشارکت بازاریان می تواند به پیشرفت بهتر طرح کمک کند.

وی با بیان اینکه تا مشکل پارکینگ در این پروژه برطرف نشود، مساله همچنان پابرجاست، اضافه کرد: البته باید کارها بر اساس نظرات کاملا کارشناسی انجام شود تا مشکلات بعدی به وجود نیاید.

استاندار زنجان ادامه داد: زمین‌های واقع در محل باید شناسایی و تملک شود و پارکینگ‌هایی با حضور بخش خصوصی احداث شود اما باید به این نکته توجه شود که تک بعدی کار نشود و در حین انجام کار، پارکینگ نیز احداث شود.

نیازی به احداث پارکینگ در طرح نیست

رییس شورای شهر زنجان نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت این طرح گفت: بر  اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر بود تا عملیات اجرایی طرح بزه میدان در سه جبهه آغاز شود که بنا به دلایلی این کار انجام نشد و در حال حاضر فقط در یکی از ضلع های در نظر گرفته شده کار در جریان است.

حمیدرضا حمیدی افزود: در این طرح تاسیساتی نظیر، آب، فاضلاب، برق، مخابرات قرار دارد که با اقدامات انجام گرفته مشکل اغلب این موارد برطرف شده اما مهمترین مساله مربوط به برق است که در واقع  می توان گفت، عمده ترین تاسیسات برق مرکز شهر در این محدوه قرار دارد.

وی اضافه کرد: در ضلع شمالی با مشکل پست برق مواجه هستیم که باید جابه‌جایی رخ دهد و برای این کار سناریوهایی تدوین شد اما بهترین و کم هزینه‌ترین آن احداث پست جدید در بخشی از زمین محوطه مدرسه توفیقی است که البته باید موافقت‌های لازم اخذ و انجام شود.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد:  در ارتباط با احداث پارکینگ در طرح باید گفت که این کار به صلاح نیست و بهتر است در این محل پارکینگ نباشد چراکه موجب ورود خودروی بیشتر به مرکز شهر خواهد شد و در خصوص موضوع ترافیک باید مطالعاتی انجام شود که این کار در دست انجام است.

پروژه طی ۲ سال به پایان می رسد

معاون عمرانی و زیربنایی شهرداری زنجان نیز با اشاره گفت: این طرح به دلیل موقعیت شهری و مجاورت در مرکز فعالیت های اجتماعی و اقتصادی نظیر بازار سنتی و باغ موزه، یکی از مهمترین طرح های در دست اجرا است.

داود نوری افزود: این طرح با ۶۷ هزارو ۷۰۰ مترمربع و زیربنای تقریبی هفت هزار و ۷۰۰ مترمربع، سه هزارو ۲۳۵ مترمربع تجاری در قسمت شرق و غربی پروژه و چهار هزار و ۴۱۵ مترمربع مربوط به قسمت تالار شهر واقع در ضلع شمالی طرح را شامل می شود.

وی اضافه کرد: فضای باز حدود ۶۰ هزار مترمربع محوطه سازی و فضای سبز این طرح قابلیت تبدیل شدن به یک قطب مهم گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شهر زنجان را دارد.

به گفته این مسؤول، قسمت های مختلف فضای باز طرح پله ماهیر، باغ راه غربی و شرقی، گذر شیب راه (دسترسی به سبزیه میدان قدیم)، باغ مردم شناسی، باغ صنایع دستی، باغ بنای دارایی، باغ بنای ذوالفقاری  و عرصه میدان (فضای بین تجاری های غربی و شرقی) را شامل می شود.

وی اظهار داشت: این طرح توسط پیمانکار، شرکت پیشگامان فن اندیش تهران در حال اجراست که طبق قرارداد منعقده بین کارفرما یعنی شهرداری و پیمانکار مدت اتمام این پروژه طی ۲ سال و پایان برنامه شهریور سال ۱۴۰۰ اعلام شده است.

نوری، تجهیز کارگاه شامل احداث خوابگاه کارگری، اخد انشعابات، تجهیز کانکس های ستاد و دفتر کارفرمایی، تحویل و تخریب ساختمان های سازمان های اتوبوسر انی و محصور کردن ترمینال اتوبوسرانی، عملیات احداث کانال جایگزین برق و مخابرات (فیبر نوری)، عملیات تخریب و خاکبرداری و اجرای آرماتوربندی فونداسیون و دیوار حائل را از جمله اقدامات انجام شده در این طرح تاکنون ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه انجام شده از شروع پروژه تا کنون و با در نظر گرفتن تمامی پرداختی ها اعم از هزینه های معارض تاسیساتی (مخابرات، برق، گاز و آب) و هزینه های معارضین ملکی، هزینه های مطالعات و طراحی فاز یک طرح و همچنین پرداختی ها به پیمانکار طرح بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان است.

به گفته نوری، در این صورت پیشرفت مالی پروژه حدود ۲۰ درصد از رقم قرارداد را دربر می گیرد.

 جابجایی  پست برق در ضلع شمالی امری ضروری است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز با اشاره به اینکه این طرح در هسته مرکزی شهر واقع شده است، ادامه داد: بر این مبنا در محدوده طرح ۲ پست اصلی و سویچینگ اصلی برق در بخش شمالی و جنوبی شهر زنجان واقع شده است.

علیزاده افزود: جابجایی پست برق در ضلع شمالی امری ضروری است و بهترین مکان در محل محوطه مدرسه توفیقی است که بطور کامل از فضای آموزشی جدا بوده و مشکلی برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما اگر طرح‌های دیگری اجرا شود اعتبارات به مراتب بیشتری را می طلبد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.