همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و یخبندان، تفریح زمستانی بر روی آب یخ زده سد خاکی گاوازنگ زنجان، رونق خاصی به خود می‌گیرد و برخی ها بدون توجه به خطرات آن به صورت خانوادگی مشغول تفریح می‌شوند که اغلب نیز نوجوان و جوان هستند.

این افراد هرچند احتمال شکسته شدن یخ زیر پای خود می دهند اما با این وجود با خیالی آسوده و بی هیچ نگرانی و ترس بر روی سطح آب منجمد شده این سد، پیاده روی، دو، برف بازی و سرسره بازی می‌کنند و شاید بر این باورند که یخ زیر پای آنان دهان باز نمی‌کند.

یک شهروند زنجانی گفت: برخی والدین جوان همراه با کودکان خود بر روی آب یخ زده، مشغول پیاده روی، برف بازی و سرسره بازی می‌شوند غافل از این که ممکن است یخ زیر پایشان شکسته شود و در یک چشم برهم زدن آنان را به زیر بکشد.

داوود موسوی، افزود: این تفریح زمستانی بس حادثه آفرین در واقع بازی با مرگ است و اگر یخ زیرپایشان بشکند شاید دیگر امیدی به بیرون کشیدنشان نباشد و مرگی تلخ و ناباورانه‌ای رقم بخورد.

یک شهروند دیگر نیز گفت: اینکه بگوئیم پرداختن به این تفریح زمستانی میهج و لذت بخش، جرات، جسارت و شهامت می‌خواهد حرف بیهوده ای است چراکه افراد قبل از انجام هرکاری باید به عواقب آن بیندیشند.  

وحید رحیمی افزود: خانواده یقین بدانند که اگر یخ زیرپای آنان شکسته شود در این صورت بی درنگ به زیر یخ و آب کشیده شده و دیگر امیدی به زنده بیرون آمدن یا خارج کردن فرد حادثه دیده در کار نخواهد بود.

یک زن و شوهر جوان نیز گفتند: اصلا به موضوع شکسته شدن احتمالی سطح آب منجمد شده فکر نکردیم و الان که با شما گفت و گو می‌کنیم به اشتباه بس خطرناک خود پی می‌بریم.

این ۲ زوج اظهار داشتند: ما نیز با دیدن افرادی که مشغول به برف بازی و سرسره بازی هستند، تصمیم گرفتیم که بر روی سطح یخی پیاده روی کنیم و حال می‌بینیم که اشتباه خطرناکی را مرتکب شده‌ایم.      

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز گفت: در این تفریح زمستانی پرخطر که کاری بس اشتباهی نیز است هرآن بیم شکسته شدن سطح یخ و سقوط افراد به درون آب سد وجود دارد.

محمدعلی حمزه پور افزود: متاسفانه برخی افراد حتی خانواده ها یا با خطرات پیاده روی، تیوپ سواری، سرسره و برف بازی بر روی آب یخ زده در آبگیرها و سدها، آگاه نیستند یا اینکه به خطرات ناشی از این کار توجهی ندارند.

وی به خطرات تیوپ سواری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برخی افراد در ارتفاعات سد گاوازنگ که محلی غیر استاندارد و بدون ایمن است مبادرت به تیوپ سواری که وسیله‌ای بسیار ناامن است می‌کنند که لازم است از این کار خطرناک پرهیز کنند.

رییس هیات اسکی استان زنجان نیز به خطرات ناشی از پیاده روی، برف بازی و سرسره بازی بر سطح آب یخ زده اشاره کرد و گفت: افراد یقین بدانند که اگر یخ زیرپایشان در یک لحظه فرو ریزد مرگشان حتمی است و دیگر زنده بیرون نخواهند آمد.

رضا اژدری از این تفریح زمستانی خطرناک به عنوان تله مرگ یاد کرد و افزود: این محل فاقد امکانات و تجهیزات امدادرسانی است و اگر فرد یا افرادی به درون آب سد سقوط کنند در این صورت هیچ کاری از دست دیگر اعضای خانواده و حاضرین در محل حادثه، برای نجات فرد یا افراد در حال غرق شدن برنخواهد آمد.

وی ادامه داد: بیرون کشیدن افراد از آب، نیازمند وجود امکاناتی چون الوار است که نحوه بکارگیری و استفاده از آن نیز به افراد مجرب و آموزش دیده نیاز دارد چراکه یاری رسانان باید به‌صورت درازکش باید الوار را به محل غرق شدگی انتقال دهند و از سوی دیگر نیز باید با فن نجات غریق آشنا باشند 

اژدری افزود: اگر فردی داخل آب بیفتد به حتم اطرافیان بی‌درنگ نسبت به بیرون کشیدن فرد درحال غرق شدگی اقدام می‌کنند اما غافل از اینکه یخ زیر پای آنان نیز که به حتم ترک برداشته است فرو خواهد ریخت و آنها نیز به زیر کشیده خواهند شد.       

وی همچنین به خطرات ناشی از تیوپ سواری اشاره کرد و اظهار داشت: تیوپ سواران هیچ کنترلی بر سرعت و مهار این وسیله حادثه آفرین ندارند و همواره حوادث تلخ و تاسف باری را موجب شده است.

اژدری، آسیب دیدگی‌های ناشی از تیوپ سواری را بسیار بالا خواند و افزود: افراد نباید با سوار شدن بر تیوپ‌ها جان خود و دیگران را با تهدید و خطر مواجه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.