دکتر صدیقه دهنایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی اداره کل بهزیستی استان زنجان ۱۸۵ نفر در سطح این استان به بیماری اوتیسم مبتلا هستند که ۷۵ نفر این بیماران، در انجمن خیریه اوتیسم زنجان پرونده دارند.

وی تعداد بیماران اوتیسمی مشغول به تحصیل در استان زنجان را ۲۵ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ۲۰ نفر از ۱۸۵ بیمار اوتیسمی این استان در مقطع تحصیلی ابتدایی و پنج نفر آنان نیز در مقطع تحصیلی دبیرستان مشغول به تحصیل هستند.

نماینده انجمن اوتیسم ایران، با اشاره به اینکه درصد گرفتاری پسران نسبت به دختران چهار برابر بیشتر است، افزود: در گذشته از هر ۶۵ تولد یک نفر اوتیسمی بود اما در زمان حاضر از ۵۰ تولد، یک نفر با این بیماری متولد می‌شود.

دهنایی با تاکید بر اینکه علت ابتلای فرزندان به این بیماری هنوز ناشناخته است، تصریح کرد: هرکس می تواند یک فرزند مبتلا به بیماری اوتیسم به دنیا بیاورد و امواج الکترونیکی موجود در فضا و ازدواج‌های دیر هنگام (سنین بالا) نیز می‌تواند از علت‌های ابتلا به این بیماری باشد.

وی با بیان اینکه وجود این بیماری در فرزندان، سه سال پس از تولد تشخیص داده می‌شود، افزود: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود در این صورت می‌توان به یاری بیمار و خانواده‌اش شتافت و در واقع مبتلایان به این بیماری با گفتار درمانی و کار درمانی، می توانند صحبت کرده و مقصود خود را بیان کنند و حتی اگر این بیماری از طیف خفیف باشد در این صورت فرد می تواند زندگی کامل داشته باشد.

دهنایی ادامه داد: برخی از بیماران اوتیسم، از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردار هستند که در صورت توجه بهتر و بیشتر به آنان حتی می توانند جزو نوابغ شوند.

وی تصریح کرد: بعضی بیماران اوتیسم طیف خفیف در انجام کارها بسیار دقیق هستند و می توانند کارهای تکراری ازجمله چیدمان‌ها را به شکل بسیار دقیق و منظم انجام دهند بطوریکه برخی فروشگاه‌های بزرگ به منظور چیدمان دقیق، این بیماران را به استخدام خود در می‌آورند.

موسس و مدیرعامل انجمن خیریه بیماری اوتیسم زنجان، گفت: موضوع اشتغال و بکارگیری آنان بسیار مهم است و باید زمینه و بستر برای تحصیل و اشتغال این بیماران به شکل بهتری فراهم شود.

دهنایی با بیان اینکه مدرسه طوبی زنجان فقط مختص تحصیل بیماران اوتیسم است، افزود: با تشکیل این انجمن برای این بیماران یک نقطه امنی ایجاد شده است و تلاش می‌شود از این فرصت برای رفع مشکلات این قشر از جامعه و برگزاری دوره‌های آموزشی و آگاه سازی خانواده‌ها و جلب و جذب مسوؤلان و عموم مردم در حمایت از این انجمن،  استفاده بهینه‌ای صورت گیرد.

وی یادآور شد: انجمن خیریه اوتیسم زنجان از سال ۹۶ در زنجان شکل گرفته و محل این انجمن در خیابان صفا شهر زنجان، کوچه دشتی واقع است و خیرین به منظور حمایت از بیماران اوتیسم و کمک به آنان می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۴۶۲۹۳۹ تماس بگیرند.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می‌شود. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.