مدیرکل بهزیستی استان زنجان روز پنجشنبه در مراسم روز جهانی ناشنوایان دراستان با اشاره اینکه یکی از رویکردهای این نهاد پیشگیری از انواع معلولیتها است، گفت: در این ارتباط  بحث غربالگری شنوای نوزادان یک تا ۱۰ روز در بیمارستان ها مورد سنجش قرار می گیردن که با اقدامات انجام گرفته پوشش ۹۲ درصدی حاصل شده است.

محمد محمدی قیداری افزود: سال گذشته  ۱۷ هزار و ۱۱ نوزاد در این استان  مورد معاینه قرار گرفتند که  این تعداد در ۶ ماهه اول امسال ۸۱۳ مورد بود  که موارد مشکو برای انجام غربالگری پیشرفته، کارهای تخصصی  وسایر درمان های ارجاع داده  شد.

این مسئول ادامه داد: تشخیص هر چه زودتر ناشنوایی تاثیر بسزایی بر ارائه درمانه ای لازم داشته، به دلیل انکه  انکه زمان طلایی برای اموختن یک زبان در کودکانسن هفت سالگی است و بی توجهی به این امر تاخیر در رشدگفتار و زبان رابه دنبال  دارد.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصدمعلولیت ها  بخاطر اختلالات ژنتیکی است و در این خصوص اقداماتی از قبیل اطلاع رسانی، آگاه سازی به گروه های هدف به ویژه زوجین در آستانه ازدواج برای بهره گیری از مشاوره های لازم مراکز تحت پوشش انجام گرفته است.

محمدی خاطرنشان کرد:یکی از علت های  شایع نابینایی  تنبلی چشم است که این سازمان طرح غربالگری این طرح  را برای کودکان سه تا ۶ ساله اجرا می کند که با کارهای انجام گرفته پوشش ۸۵ درصدی حاصل شده که موفقیتی خوب محسوب می شود.

وی اظهار داشت:در این طرح گروه های مشکوک نیز برای انجام خدمات مورد نیازبه  بخش های دیگر ارجاع داده می شود تا از بروز احتمالی نابینایی و مشکلات ناشی از ان جلوگیری شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نابینا، ۹ هزا رو ۱۰۰ معلول جسمی حرکتی،   چهار هزار و ۱۰۰معلول ذهنی، ۲ هزار و ۸۳۲معلول روانی   و۱۵۵  نفر افراد دارای مشکلات گفتاری تحت پوشش بهزیستی  استان هستند.

وی اضافه کرد: این سازمان با توانمندی سازی ناشنوایان تلاش دارد این قشر را برای حضور درجامعه آماده کند که در این راستا برنامه های مختلفی در حال اجراست.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.