پرویز رستمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: قوچ و میش سرشماری شده در این منطقه نسبت به مدت مشابه پارسال (۹۷) که ۷۶۴ راس بود ۱۲/۰۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: سرشماری پستانداران موجود در منطقه حفاظت شده انگوران واقع در شهرستان ماهنشان از صبح /یکشنبه ۲۲ دی ماه/ به مدت ۲ روز با حضور ۳۰ نفر از مسوؤلان، کارشناسان و محیط‌بانان محیط زیست استان زنجان در قالب ۱۰ گروه سه نفره انجام شد.

رستمی،  وسعت منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان را بیش از ۹۰ هزار هکتار و قوچ و میش ارمنی را شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه ذکر کرد و افزود: در این شرشماری، قریب ۱۰۰ راس کل و بز، ۱۰۰ راس گراز، چهار قلاده گرگ و تعداد زیادی روباه، مشاهده شد.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ تعداد ۷۱۹ راس قوچ و میش در منطقه حفاظت شده انگوران، مشاهده و سرشماری شد، اظهار داشت: با توجه به انجام اقدامات حفاظتی از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و نبود بیماری، جمعیت قوچ و میش این منطقه روند صعودی داشته است.

منطقه حفاظت شده انگوران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و منطقه ای کوهستانی و تپه ماهوری در شهرستان ماهنشان، دامنه ارتفاعی یک هزار و ۲۴۰ تا سه هزارو ۳۲۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۵۰ میلیمتر و ۶ درجه سانتیگراد و دارای اقلیم‌های مدیترانه‌ای و نیمه مرطوب معتدل است.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن بوده و خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر، اسبله از دیگر گونه‌های جانوری منطقه است.

در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر نیز که با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است قوچ و میش ارمنی و البرزی به صورت گذری و موقت مشاهده می‌شود که هنوز نسبت به سرشماری اقدام نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.