رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش و دبیر برنامه ملی شهاب در استان زنجان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اهمیت اجرای برنامه ملی شهاب در شناسایی، هدایت، رشد و شکوفایی دانش آموزان زنجانی گفت: این برنامه مهم، با هدف توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان و هدایت استعدادهای آنان در حال اجرا است.

جمال رحمتی افزود: این برنامه به صورت نمونه سال ۹۱ در سطح کشور اجرایی شد که از  سال ۹۴ در تمامی استانهای کشور از جمله این استان گسترش یافت که اکنون، در بین گروه‌های هدف با جدیت پیگیری می شود.

این مسؤول ادامه داد: برنامه ملی شهاب در بین دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و برخی مناطق پایه های ششم استان در حال اجرا بوده که هدف عمده آن شناسایی و هدایت استعدادهای برتر آنان است.

وی اضافه کرد: بر این اساس چک لیست هایی در اختیار معلمان پایه های پنجم و ششم مقطع ابتدایی استان قرار گرفته است که هوش و استعدادهای هشت گانه دانش آموزان مورد رصد و سنجش قرار می گیرد.

رحمتی افزود: پس از تکمیل، چک لیست ها توسط معلمان به ۲ صورت کاعذی در پرونده دانش آموز و دیجیتالی سامانه همگام وزارت آموزش و پرورش ضبط و ثبت می شود.

دبیر برنامه ملی شهاب در استان زنجان، یکی از کارکردهای دیگر این طرح مهم را استفاده مدیران و عوامل آموزشی برای برنامه ریزی هدایت تحصیلی عنوان کرد و گفت: به این مهم باید توجه داشت که هدف از شناسایی، نخبه پروری نیست، بلکه هدایت دانش آموزان در آینده به ویژه در مقطع دوم متوسطه برای انتخاب رشته مناسب است.

وی اظهار داشت: در واقع چک لیست های تکمیل شده، منابع بسیار خوبی برای شناسایی هدفمند استعدادهای دانش آموزان و گرایش به انتخاب رشته بوده و این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رحمتی ادامه داد: برای اجرای هر چه بهتر این طرح، مدیران و معاونان مدارس موظف به گذراندن ۳۴ ساعت آموزش ضمن خدمت هستند که این مهم نیز آثار و نتایج خوبی را به دنبال دارد.

رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش گفت: همان طوری که معلمان در کلاس درس برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان باید آگاهی به ویژگی های شخصیتی دانش آموزان داشته باشند، پدران و مادران نیز باید فراتر از احساسات و عواطف، به طور منطقی به ویژگی های فردی  فرزندان خود توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به استعدادهای دانش آموزان و هدایت آنها به مرحله تعالی علاوه بر افزایش انگیزه در دانش آموزان باعث رشد و تعالی جامعه خواهد شد.

هم‌اکنون حدود  ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۵۵۰ مدرسه در سطح  استان مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.