رییس بهزیستی شهرستان زنجان روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور ۲۱ هزار کودک سه تا ۶ ساله زنجانی باید تحت پوشش این طرح قرار می گرفتند که تا کنون این عدد ۲۰ هزار و ۹۰۰ نفر در سامانه ثبت شده است و از این تعداد ۶ هزار نفر نیز به مناطق روستایی شهرستان اختصاص دارد.

رزاق منافی افزود: پیش بینی ها نشان می دهد که پس از جمع بندی های نهایی شمار کودکان تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم در این شهرستان به حدود ۲۲ هزار نفر نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه همه ساله این طرح همزمان باسراسر کشور از اول آبان تا پایان آذر هر سال اجرا می شود، گفت: با توجه به صعب‌العبور بودن تعدادی از روستاهای این شهرستان این طرح امسال از اول شهریور در ۲۱۰ روستای شهرستان زنجان اجرا شد و  گروه‌های هدف، به طور کامل تحت پوشش قرار گرفتند.

این مسؤول ادامه داد: امسال برای اجرای این طرح و طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۵۴ پایگاه سنجش بینایی دائمی و غیر دائمی شامل مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و مراکز بهداشتی در سطح شهر زنجان در نظر گرفته شده بود.

وی اضافه کرد: این طرح در سه مرحله اجرایی شد که سطح اول آن غربالگری برای کودکان سه تا ۶ ساله توسط مربیانی که بصورت تئوری و عملی آموزش های لازم را فرا گرفته اند و با استفاده از چارت یا دستگاه و در شرایط استاندارد است.

منافی افزود: در سطح دوم نیز کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده سطح اول)، توسط هشت اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرند و چنانچه بیمار تشخیص داده شوند، تحت درمان لازم قرار گرفته و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشند به سطح سوم برنامه ارجاع و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می شود.

وی یادآوری کرد: طی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار کودک در شهرستان زنجان مورد معاینه قرار گرفتند که تعداد یک‌هزار و ۳۹ کودک مشکوک شناسایی و به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.