میرهاشم سیداحمدی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان با اشاره به عملکرد تجارت خارجی این استان در ۹ ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: در این مدت حدود ۱۰۳ هزار تُن کالا به ارزش حدود ۱۸۴ میلیون دلار صادر شده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵۵ هزار تُن به ارزش حدود ۲۹۹ میلیون دلار بود.

وی خاطرنشان کرد: صادرات استان زنجان در ۹ ماهه سال جاری ۳۸ درصد در ارزش و ۳۴ درصد در وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافته است.

سیداحمدی افزود: میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی استان زنجان یک هزار و ۷۷۶ دلار بوده در حالی که این میزان در کشور کمتر از ۴۰۰ دلار است و این رقم در زنجان، بیش از چهار برابر میانگین کشور است.

سرپرست اداره کل گمرک استان زنجان با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی با ۷۸ درصد مربوط به شمش روی است، تصریح کرد: ترانسفورماتور و کابل با ۶.۲ درصد در رتبه دوم قرار داشته و پروفیل و میله آهنی، مویز و خرما، محصولات لبنی، کاغذ تیشو و کاغذ کاهی نیز در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

این مسؤول ادامه داد: مقصدهای صادراتی استان نیز ترکیه، عراق و عمان به ترتیب با ۶۶ ، ۱۳ و ۶.۵ درصد در رتبه‌های اول تا سوم بوده و افغانستان، فدراسیون روسیه و ویتنام در رده‌های بعدی قرار دارند.

سرپرست اداره کل گمرک استان زنجان با اشاره به واردات این استان در ۹ ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، گفت: واردات استان بیش از ۲۷۶ هزار تُن به ارزش حدود ۲۶۹ میلیون دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۶۷ هزار تُن به ارزش بیش از ۲۱۲ میلیون دلار بود.

وی اظهار داشت: واردات استان زنجان طی این مدت ۲۶ درصد در ارزش و سه درصد در وزن، افزایش یافته است.

سیداحمدی خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی استان زنجان شامل ۲۵ درصد خاک روی، ۲۰ درصد ماشین‌آلات خط تولید، ۱۳ درصد نخ پلی‌آمید و پلی‌استر بوده و موادی مانند اجزا و قطعات واگن، مواد اولیه پلاستیکی خط تولید، برق‌گیر محدودکننده ولتاژ، قطعات اتصال عایق و مقرّه نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: مبادی وارداتی استان نیز ترکیه، چین و آلمان با ۴۰ ، ۱۶ و یک درصد در رتبه‌های اول تا سوم بوده و کشورهای ایتالیا، بلاروس، سوئیس و ازبکستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

محدودیت‌های صادرات شمش روی، رفع شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه شمش روی، یکی از مهمترین اقلام صادراتی این استان است، گفت: صادرات این قلم کالا نیاز به تایید عرضه در دفتر صنایع معدنی برای صادرات بود که سبب شده بود برخی صادرکنندگان متوسط، خارج از گردونه صادرات قرار گیرند که با پیگیری‌های انجام شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به برداشتن این محدودیت شد.

ناصر فغفوری با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی نیز مجوز صادرات نداشتد، افزود: این امر به دلیل این بود که واحدها حداقل باید ۵۰ درصد تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات را انجام دهند.

وی اظهار داشت: این موضوع نیز به واحدهای تولیدی ابلاغ شد که در صورتی که ۵۰ درصد تعهدات در بازگشت از ارز حاصل از صادرات را انجام دهند در لیست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک اعلام خواهد شد.

فغفوری تصریح کرد: در صورتی که حتی یک واحد هم بتواند این تعهد را انجام دهد در لیست اعلامی وزارت قرار می‌گیرد و محدودیتی ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه واردات، امتیاز منفی برای این استان نیست، گفت: با تشکیل گروه کالایی چهار، مجوز واردات به کالاهایی که در داخل تولید شود، صدور نمی‌شود.

وی افزود: عمده واردات استان زنجان مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است که سبب رونق تولید در واحدهای صنعتی استان زنجان شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.