مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین شاخصه های توسعه هر کشور که در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد هرساله اعلام می شود، امید به زندگی است که این مقوله نشان می دهد که مردم هر جامعه ای بر پایه میزان توسعه یافتگی آن کشور چند سال امید به زنده ماندن دارند.

دکتر علی صیدی افزود: طبق آمارهای اعلام شده در ۳۰ سال گذشته، امید به زندگی در ایران بیش از ۱۵ سال افزایش یافته و این آمار در کشورهای دیگر نیز روند صعودی دارد، بطوری که سن امید به زندگی زنان ایرانی در سال ۹۶، در مقایسه با ۲۷ سال پیش از آن (سال ۶۹)، بیش از ۹ سال و در مردان ۱۰ سال افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر مسؤول بیش از ۷۶ درصد بار بیماری‌ها به شمار می رود.

صیدی با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی مزمن می‌شود، ادامه داد: نداشتن فعالیت بدنی، پیروی از رژیم غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل ایجاد این بیماری‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: سرطان ارتباط مستقیم با افزایش سن جمعیت دارد و بر این مبنا برنامه ریزی و  اطلاع رسانی های لازم می تواند در این خصوص بسیار مفید باشد.

صیدی افزود: در این راستا برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار "سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خودمراقبتی و امید" در استان اجرا می شود که هدف کلی آن کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آن است.

وی، اهداف اصلی این طرح را شامل، افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن (با تاکید بر اولویت منطقه‌ای)، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت (درون و برون بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان (با تاکید بر اولویت منطقه‌ای) ذکر کرد.

برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از سرطان به منظور کاهش بار ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان، از یکم  تا  هفتم بهمن امسال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.