شهرام طهماسبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نرخ تورم آبان در کل کشور ۴۱.۱ و در استان زنجان ۴۷.۷ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: نرخ تورم کل کشور در آذر سال جاری به ۴۰ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد به‌رغم افزایش نرخ بنزین، شیب و آهنگ منفی دارد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: نرخ تورم اقلام خوراکی در کل کشور از ۵۸.۶ درصد در آبان به ۵۵.۷ درصد در آذر، کاهش یافته و در اقلام غیرخوراکی نیز از ۳۳.۸ درصد در آبان به ۳۳.۴ درصد در آذر، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه آمار، نشان از کاهش قیمت‌ها در آذر نسبت به آبان دارد، گفت: عملکرد ستاد تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و افزایش نظارت و بازدیدها جواب داده و رشد آهنگ وضعیت تورم در آذر را کُند کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اظهار داشت: برآورد این است که تغییراتی که در تورم کل کشور در آذر نسبت به آبان بوده در استان نیز شکل بگیرد که هنوز اطلاعات آن استخراج نشده است.

وی خاطرنشان کرد: الگوی نرخ تورم استان زنجان به‌گونه‌ای است که آهنگ رشد اقلام خوراکی نسبت به کشور، کم بوده اما در اقلام غیرخوراکی، کمی بالاتر است.

طهماسبی تصریح کرد: دلیل بالا بودن تورم اقلام خوراکی این است که این اقلام، وارداتی سایر استان‌ها است ضمن اینکه در حوزه مسکن و کالاهای صنعتی و غیرصنعتی نیز تورم در زنجان بیشتر است.

وی با بیان اینکه کماکان اعتقاد داریم که سرکوب قیمت، بدترین نوع تصمیم‌گیری است، گفت: نیاز است که به جای تمرکز بر قیمت‌ها بیشتر به سمت متعادل‌سازی پایه‌های بازار حرکت کنیم.

طهماسبی افزود: باید مکانیزم‌های بازار یعنی عرضه و تقاضا را متعادل کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.