معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: دخانیات با تورم 118.3 درصدی بیشترین تورم نقطه به نقطه خرداد را دارد.


ایرج امینی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: تورم عبارت است از افزایش شدید، نامتناسب، معنی‌دار و غالبا غیرقابل برگشت قیمت‌ها که جنبه عمومی و حالت مستمر و خودافزا داشته باشد. تورم وضعیتی است که سطح عمومی قیمت‌ها به طور مداوم و به مرور زمان افزایش می‌یابد، باید توجه داشت که در رابطه با تورم عنصر زمان و تداوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تاثیر دارد.


این مسئول ادامه داد: تورم امکان کاهش قیمت‌ها بر اثر افزایش بهره‌وری و رقابت قیمتی تولیدکنندگان را از بین می‌برد. همچنین شکاف درآمدی فرودست و فرادست را به مرور زمان افزایش می‌دهد. علاوه بر آن تورم ساختار قیمت‌های نسبی را به هم ریخته و اطلاعات اقتصادی را مخدوش می‌کند.


وی با اشاره به غیرقابل بازگشت بودن ماهیت تورم، افزود: هنگامی‌که تورم در اقتصاد شروع می‌شود و قیمت‌ها به طور تورمی بالا می‌رود، برای مهار تورم و مقابله با آن باید سعی شود که از نرخ آن به تدریج کاسته شود؛ علاوه‌بر آن برای مبارزه با تورم، کاهش سطح مطلق قیمت‌ها معمولا امکان‌پذیر نیست، چون همراه با تورم هزینه‌های تولید نیز افزایش می‌یابد و به همین جهت قیمت‌های تورمی خاصیت «چسبندگی» پیدا می‌کند و به دلیل اینکه این هزینه‌ها پشت قیمت‌ها قرار دارد، به آسانی قابل کاهش نیست.


امینی با اشاره به نرخ تورم سالانه کشور و استان زنجان در خرداد‌ماه امسال، تصریح کرد: نرخ تورم کل کشور در خردادماه 37.6 درصد و در زنجان 36.5 درصد است که در استان این مهم در نقاط شهری 36.6 و در نقاط روستایی 36.2 درصد بوده و این در حالی است که در این بازه زمانی استان قم با 31.3 درصد کمترین و استان کردستان با 45.1 درصد بیشترین نرخ تورم را داشته است.


معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نرخ تورم نقطه به نقطه خردادماه زنجان را 50.7 درصد اعلام کرد و و گفت: در خردادماه نرخ تورم در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 46.4، دخانیات 118.3، پوشاک و کفش 50، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها 19، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن 58.9، بهداشت و درمان 24.3، حمل و نقل 36.8، ارتباطات 16.8، تفریح و فرهنگ 57.3، آموزش 15، هتل و رستوران 34.3 و کالاها و خدمات متفرقه 44.7 درصد بوده که استان زنجان در بخش‌های پوشاک و کفش، بهداشت و درمان و هتل و رستوران نسبت به میانگین کشور تورم بیشتری را تجربه کرده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.