فتح‌الله حقیقی شامگاه سه‌شنبه در جلسه مشترک شورای عالی معادن کشور و شورای معادن استان زنجان، افزود: این خواسته طبیعی و منطقی از معدنکاران است که در بازسازی جاده‌ها کمک کنند و به‌ویژه از بهره‌برداران معادن بزرگ، انتظار مشارکت وجود دارد اما در معادن کوچک، ورود جدی به این موضوع نداریم.

وی اظهار داشت: شمار کمی از معارضان معدنکاران، درخواست دیگری دارند.

حقیقی، بخشنامه مربوط به بوته گَوَن را یکی از مشکلات حوزه معدن استان زنجان خواند و گفت: گون، جزو گونه‌های ممنوعه بوده و مراتع زنجان نیز سرشار از این بوته است و از طرفی هم منابع طبیعی، اجازه اکتشاف و استخراج معدن در زمین‌های دارای گون را نمی‌دهد که باید راهکاری برای این مساله اندیشیده شود.

استاندار زنجان با اشاره به مشکلات بعدی، اظهار داشت: بعضی پهنه‌های اکتشافی باید تغییر کند یا بعضی مزایده‌ها در واحدهای دارای فرآوری صورت می‌گیرد که واسطه‌ها محصول را از استان زنجان خریداری کرده و با آرم خود و به نامشان صادر می‌کنند که باید برای این موضوع نیز راهکاری یافت تا هم قانون اجرا شود و هم فرآوری صورت پذیرد.

مقام عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: این استان، پتانسیل بی‌نظیری در میراث فرهنگی و گردشگری دارد اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف، وضعیت این استان از مقصد به معبر تبدیل شده است زیرا آنطور که باید نتوانسته‌ایم استان را معرفی کرده و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت در بعضی مناطق با توافق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بدون توجه به نماد تاریخی، اطراف آن را تخریب کرده و نمای بی‌ترکیبی ایجاد شده که باید برای تعیین تکلیف این مناطق، گروهی تشکیل و نظر کارشناسی ارائه دهند.

حقیقی گفت: اگر قبول کنیم که زنجان در معدن دارای پتانسیل قابل توجه در کشور است پس در زمین‌شناسی نیز دارای جایگاه و ارزش بوده و شایسته است که استان زنجان نیز یک نماینده در بخش زمین‌شناسی نظام مهندسی معدن کشور داشته باشد.

وی ابراز کرد: سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان زنجان برای ۲ منظور بود که چندی پیش برای بررسی وضعیت صنعت به استان سفر کردند و در آینده نزدیک نیز برای بخش معدن به این استان سفر می‌کنند و حضور ایشان گره‌گشا خواهد بود.

به گزارش ایرنا در این جلسه پرونده ۱۷ معدن استان زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.