سردار رحیم جهانبخش روز چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا، افزود: در پی اعلام خبری مبنی بر راه‌اندازی مرکز تولید ارز دیجیتال از سوی فردی سودجو و فرصت طلب در شهرک صنعتی شهرستان ابهر، بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان ابهر پس از بررسی موضوع و انجام تحقیقات میدانی، محل مورد نظر را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی شهرستان به مکان مورد نظر اعزام شدند.

سردار جهانبخش تصریح کرد: در بازرسی از این مکان تعداد ۱۰۹ دستگاه ماینر به ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد ریالکه به صورت غیرقانونی و با استفاده از برق شهری مورد استفاده قرار می‌گرفت کشف شد.

فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: در این رابطه، یک نفر دستگیر که پس از انجام تحقیقات و تشکیل و تکمیل پرونده به عنوان متهم در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت تا مورد اعمال قانون قرار گیرد.

سردار جهانبخش با اشاره به اینکه پلیس به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد به امنیت و آرامش جامعه خدشه وارد شود از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک، بلافاصله مراتب را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

مهر ماه امسال نیز ۳۲ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) به ارزش هفت میلیارد ریال که فاقد مجوز قانونی بود از سوی ماموران انتظامی شهرستان ابهر در کارخانه‌ای واقع در یکی از شهرک‌های صنعتی این شهرستان کشف و ضبط شد که متهمان در تحقیقات صورت گرفته مدعی شدند این دستگاه‌ها را از طریق اینترنت خریداری کرده اند.

شهریور ماه امسال نیز ۸۰۹ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) به همراه ۷۷۳ دستگاه منبع تغذیه به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال از یک کارگاه ریخته گری واقع در شهرک صنعتی زنجان به دست آمد و این دستگاهها تحویل اداره کل تعزیرات حکومتی و سازمان اموال تملیکی و متهم نیز که غیربومی بود به منظور اعامل قانون تحویل مرجع قضایی استان شد.

مرداد ماه سالجاری نیز تعداد ۱۱۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد ریال توسط پلیس زنجان کشف شد و ضبط شد و متهمین پرونده به مراجع قضایی تحویل شدند.

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، علاوه بر قاچاق بودن، برق بسیار زیادی را مصرف کرده و موجب هدر رفت انرژی شده و به شبکه برقی استان و کشور نیز آسیب وارد می کند، اظهار داشت: برای خرید دستگاه ماینر که به صورت غیرقانونی نیز وارد می شود، ارز زیادی از کشور خارج می شود که به همین جهت پلیس با عاملان آن به شدت برخورد کرده و دستگاه های کشف شده را نیز توقیف می کند.    

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص تولید آن (ماینر) ساخته شد که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کویین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کویین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است.

بیت کویین یکی از رایج‌ترین ارزهای دیجیتال است که در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود و از طریق دستگاه‌هایی به نام ماینر که نوعی پردازشگر است، با مصرف برق بالا تولید می‌شود و برخی از افراد غیرحرفه‌ای و ناآگاه به مخاطرات سرمایه‌گذاری، سرمایه‌های خود را صرف این کار می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.