خلیل آقاجانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مجموعه آبخیزداری استان با اجرای پروژه‌های مختلف در آبخیزهای شهری شمال زنجان (گاوازنگ) به مساحت ۱۹۶۰ هکتار و جنوب زنجان (سلمانلو) به مساحت ۱۴۶۳ هکتار و قیدار به مساحت ۱۳۰۰ هکتار علاوه بر کنترل سیل و فرسایش خاک، تفرجگاه زیبایی برای شهروندان ایجاد کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: حفاظت و پایدارسازی منابع آب و خاک، کنترل سیل و روان‌آب، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، حفاظت و تقویت پوشش گیاهی عرصه‌ها، افزایش عمر مفید مخازن سدها و افزایش سطح معیشت حوضه‌نشینان از جمله اهداف اجرای این عملیات است.

آقاجانلو با اشاره به عملیات ساماندهی رودخانه‌ها، گفت: تا کنون به منظور جلوگیری از خسارت‌های سیل و فرسایش خاک، این عملیات در طول ۴۰ کیلومتر از رودخانه زنجانرود، ۱۰ کیلومتر از رودخانه قلعه‌چای و بخش کوچکی از رودخانه قزل‌اوزن در ماهنشان انجام شده است.

وی افزود: ساماندهی رودخانه‌ها علاوه بر جلوگیری از فرسایش پیشرونده در اراضی حاشیه رودخانه‌ها موجب احیای چند صد هکتار زمین زراعی و جلوگیری از خسارت‌های سیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه پروژه‌های پخش سیلاب و آبخوانداری نیز تا کنون در ۱۲ حوضه استان اجرا شده است، اظهار داشت: هدف از آبخوانداری، جمع‌آوری و هدایت هرزآب‌ها و سیلاب‌های حوضه‌ها در محل‌های نفوذپذیر و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی است که می‌تواند خطر افت شدید آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها را کاهش دهد.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: اعتبارات قابل توجهی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ از محل صندوق توسعه ملی جهت انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان زنجان تامین شده که در ۱۶ حوضه آبخیز استان در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: اعتبارات، بخشی از کار بوده و بخش دیگر نیز اقدامات پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی برای بهبود وضعیت منابع طبیعی است.

آقاجانلو در خصوص تاثیر اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، گفت: کنترل فرسایش خاک سالیانه به طور متوسط به میزان ۳ تا ۹ تُن در هکتار، نفوذ سالیانه به طور متوسط یک هزار مترمکعب آب در هر متر آبخوانداری و حجم آب ذخیره‌شده سالیانه به طور متوسط ۵۳۰ مترمکعب در مناطق کوهستانی از جمله اثرات اجرای این طرح‌ها است.

وی با اشاره به پتانسیل کنترل و کاهش تبخیر آب در اجرای آبخیزداری و آبخوانداری، اظهار داشت: مدیریت و استحصال منابع آب منجر به کنترل و کاهش تبخیر حداقل به میزان ۱۰ درصد در مناطق کوهستانی می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: کنترل رسوب سالیانه به طور متوسط چهار مترمکعب در هکتار، افزایش تولید علوفه سالیانه به مقدار ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار، بهبود فرصت‌های شغلی و معیشت آبخیزنشینان، افزایش ترسیب کربن منتج از عملیات بیولوژیک به طور متوسط ۶۰ تن در هکتار، افزایش میزان دبی قنات‌ها و چشمه‌ها بین ۱.۵ تا ۳ برابر و کاهش ۳۲ درصدی تبخیر و تعرق ناشی از توسعه اقدامات بیولوژیک نیز بخش دیگری از نتایج اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است.

آقاجانلو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب با اجرای این طرح‌ها، افزود: برای مثال؛ در سیل‌های ابتدای سال جاری در شمال کشور، طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ۲۸۰ میلیون مترمکعب از سیلاب را کنترل و مهار کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه نسبت سود به هزینه عملیات آبخیزداری در برخی حوزه‌ها بیش از پنج است، تصریح کرد: اگر بخواهیم طرح‌های آبخیزداری یا آبخوانداری را با سدسازی مقایسه کنیم، هزینه مدیریت آب در آبخوانداری، یک‌پنجم هزینه مدیریت همان واحد آب در سدسازی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.