ناصر فغفوری روز پنجشنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل شرکت ایران ترانسفو برگزار شد، افزود: طرح توسعه فولاد ناب البرز آرش، طرح توسعه راشا کاسپین ایرانیان و بزرگترین واحد ذوب بخش خصوصی کشور از جمله این طرح‌ها است.

وی از پیگیری برای ایجاد اولین شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داد و اظهار داشت: در این زمینه تفاهم های لازم با کشور ترکیه انجام شده و در صورت انعقاد نهایی قرارداد، شهرک مذکور در استان زنجان ایجاد خواهد شد.

فغفوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۲۰۰ پروانه بهره‌برداری با بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری و اشتغال بیش از ۴۲ هزار نفر در صنعت زنجان فعالیت دارند.

وی افزود: شمار جوازهای تاسیس و طرح توسعه در استان نیز ۱۸۳۴ جواز با پیش‌بینی ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه و اشتغال ۵۸ هزار نفر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: در ابتدای سال ۹۳ حجم سرمایه‌گذاری صنعتی این استان ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود که با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در حال حاضر به بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان رسیده و در قیاس با سال ۹۳ جهش قابل توجهی داشته است.

وی گفت: از اردیبهشت ۹۴ تا کنون در مجموع ۱۲۸ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان تشکیل شده که ۴۹ مورد آن مربوط به سال جاری است.

فغفوری، شمار مصوبات جلسات کارگروه در سال جاری را ۷۱۱ مورد خواند و اظهار داشت: ۵۸۶ مورد از مصوبات اجرایی شده و ۱۲۵ مورد در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: تمام مصوبات سال‌های ۹۴ تا ۹۷ اجرایی شده و از مصوبات سال جاری نیز ۸۲ درصد اجرایی شده است.

فغفوری یادآور شد: از اردیبهشت ۹۶ تا کنون هیچ واحد تولیدی در استان زنجان تعطیل نشده است.

توجه به زیرساخت‌های صنعت ضروری است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز توجه به زیرساخت‌های صنعت را ضروری خواند و گفت: فعالیت فرودگاه زنجان و تکمیل دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران برای رونق تولید و صنعت استان موثر است اما فرودگاه چندین بار تعطیل شده و پروژه خط آهن نیز متوقف مانده که نیازمند پیگیری هستند.

علی وقف‌چی با بیان اینکه در کنار توجه به رونق تولید و ایجاد اشتغال باید توجه جدی به بحث زیست‌محیطی شود، اظهار داشت: آلودگی زنجانرود برای مردم، قابل تحمل نبوده و تعیین تکلیف پسماند روی به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه نیز به‌رغم پیگیری‌ها نهایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای بعضی از مناطق زنجان مانند زنجانرود و قره‌پشتلو، شهرک صنعتی تعریف نشده که توجه به این مهم ضروری است.

وقف‌چی افزود: توجه نکردن به توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی سبب پراکندگی تولید شده است.

سهم معدن از تولید ناخالص داخلی، پایین است

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ایران، یک درصد جمعیت و هفت درصد معادن دنیا دارد اما بهره‌وری و سهم کشور از GDP (تولید ناخالص داخلی)، پایین است.

سیدمرتضی خاتمی با بیان اینکه معدن، یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور در برنامه ششم توسعه، تلقی شده است، خاطرنشان کرد: باید به سمت مالیات و ایجاد ارزش افزوده‌ای که در بخش معدن داریم، حرکت کنیم.

وی با اشاره به واگذاری کالسیمین، اظهار داشت: این واگذاری ابهاماتی دارد که باید بررسی شود ضمن اینکه به‌رغم دستورالعمل‌ها، بومی‌گزینی به صورت صحیح اتفاق نمی‌افتد که نیازمند بررسی و پیگیری است.

خاتمی تصریح کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های زیست‌محیطی در روستای مرصع (محل مشخص شده برای انتقال دائمی پسماندهای روی)، فراهم نشود انتقال پسماندها تاثیری ندارد و مسائل اجتماعی باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به متوقف ماندن شرکت پتروشیمی زنجان، گفت: این شرکت با ۱۰۰ هزار سهامدار، ۱۵ سال است که متوقف مانده و هیچ نظارتی به این موضوع نمی‌شود و هم‌اکنون ۱۰۰ میلیون یورو نیاز ارزی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.