روزنامه صدای زنجان در گزارشی به بررسی موضوع  تلف شدن ماهی‌های رودخانه قمچقای شهرستان ایجرود پرداخت و نوشت: فرماندار این شهرستان در این رابطه با بیان اینکه هرگونه اظهارنظر درباره مرگ ماهی‌های رودخانه قمچقای باید بر اساس نتایج نمونه‌برداری‌های انجام گرفته از سوی حفاظت محیط زیست و دامپزشکی باشد، تاکید کرد: تلفات معدود بوده و در محدوده مشخصی از رودخانه روی داده است و مربوط به کل رودخانه قمچقای نیست.

باب‌الله فتحی احتمال وجود عناصر سنگین در آب رودخانه قمچقای و تاثیر آن در مرگ ماهی‌ها را به شدت رد کرد و ادامه داد: نفوذ شیرابه‌ زباله‌ و پساب‌ کارخانه‌های اطراف به رودخانه قمچقای نیز از سوی مسؤلان منتفی اعلام شده است، در حال حاضر ماهی‌ها و قورباغه‌های رودخانه که در مجاورت کارخانه‌ها قرار دارند، زنده هستند. 

فتحی با بیان اینکه افزایش غلظت نمک در تلفات ماهی‌های بومی منطقه ممکن است آثار فراوانی داشته باشد، اضافه کرد: کاهش بارندگی‌ها و گرمای تابستان سبب شد تا رودخانه قمچقای که از رودخانه‌های فصلی ایجرود محسوب می‌شود کم آب شود در نتیجه ماهی‌ها برای ادامه بقای خود در چاله‌های آب ماندند که به تدریج با تبدیل این چاله‌ها به مانداب (گندآب) احتمال مرگ آن‌ها بالا رفت. البته این مهم در حد فرضیه است و برای نظر علمی و کارشناسی شده باید منتظر نتایج بررسی‌ها باشیم.

مدیر دفتر روخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز با تائید اظهارات فرماندار ایجرود مبنی بر مرگ ماهی‌ها بر اثر زندگی در مانداب عنوان کرد: البته برخی از روستائیان نیز لاشه دام‌های تلف شده خود را در رودخانه رها می‌کنند که ممکن است این آلودگی به ماهی‌ها نیز منتقل شده باشد.

ثاقب عزیزخانی اضافه کرد: اگر این فرضیه درست هم باشد امکان آلودگی به انسان وجود ندارد و هیچ خطری سلامتی اهالی را تهدید نمی‌کند. از سویی دیگر قمچقای از رودخانه‌های فصلی است و در حال حاضر جریان ندارد در نتیجه نمی‌تواند منتقل‌کننده آلودگی باشد. 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم با بیان اینکه در حوزه حیات وحش با کسی تعارف نداریم در پاسخ به مرگ چند قطعه کبوتر چاهی در اطراف رودخانه قمچقای به همراه ماهی‌ها به صدای زنجان گفت: این موضوع را با حساسیت پیگیری کردیم نمونه‌برداری‌های مربوطه توسط کارشناسان انجام گرفته و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال شد.

پرویز رستمی با اشاره به مرگ تعداد زیادی از کبوترهای چاهی منطقه قمچقای در سال ۸۸ ابراز کرد: طی بررسی‌ها مشخص شد این کبوترها در اثر مصرف کود شیمیایی و سموم کشاورزی تلف شده بودند.

پایگاه خبری موج رسا در گزارشی در خصوص ورود روغن های پالم دار زیتون به بازارهای داخلی، نوشت: روغن زیتون مزایایی بسیار زیادی دارد و از نظر علمی نیز این موضوع توسط دانشمندان فعال در این حوزه اثبات شده است و کارشناسان این حوزه زیتون را روغنی سرشار از انواع ویتامین‌ها, املاح معدنی, فسفر, گوگرد, کلسیم و پتاسیم می‌دانند.

اما این روزها فعالان این حوزه در مورد روغن زیتون چیز دیگری بیان می‌کنند که انعکاس آن خالی از لطف نیست چرا که مردم در برخی موارد نمی‌دانند روغنی که مصرف می‌کنند با نام روغن زیتون آیا واقعا روغن زیتون است یا  به گفته فعالان این حوزه روغن زیتون حاوی روغن پالم است.

وقتی که موضوع توزیع روغن زیتون پالم دار در بازار مطرح می شود نخستین سوالی که ذهن هر فردی را با مطرح شدن این موضوع درگیر می‌کند این است که آیا چه کسی یا کسانی می‌توانند این اقدام را بکنند و آیا پشت پرده دست‌هایی وجود دارد که واردات روغن پالم را سهل کرده و راه این تخلف را هموار می‌سازند.

جولان برخی ها در بازار و استفاده از فرصت‌های پیش آمده از غفلت دستگاههای نظارتی برای رسیدن به منافع‌شان با مخلوط کردن روغن پالم با روغن زیتون و قالب کردن آن به مردم به نام روغن زیتون موضوعی است که فعالان واقعی حوزه زیتون را نگران کرده‌ است.

فعالان این حوزه معتقدند اگر جلوی جولان این فرصت طلبان گرفته نشود فعالان واقعی و تولیدکنندگان واقعی متضرر می‌شوند و اعتماد مردم نسبت به تولیدکنندگان واقعی نیز از بین می‌رود.

بهنام اوجاقلو، مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; در مورد صادرات محصولات زیتون اظهار کرد: میزان تولید استان زنجان جوابگوی نیاز داخلی نیست و زیتون تولید شده استان در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه کنسرو زیتون‌های خارجی به استان وارد می‌شود و همچنین یک سری روغن‌های بی‌کیفیت و روغن‌های پالم که مناسبت مصرف نیستند توسط عده‌ای وارد می‌شود و با روغن زیتون تولیدی استان مخلوط می‌کنند و به نام روغن زنجان به فروش می‌رسانند.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان زنجان عنوان کرد: از استان زنجان هیچ صادراتی از روغن زیتون و کنسرو آن به خارج از کشور انجام نمی‌شود.

پایگاه همدلی زنجان در مطلبی به موضوع بهره بردای از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان پرداخت و نوشت:  ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان یکی از پروژه های نیمه تمام شهر زنجان بوده که با روند بسیار کندی به مراحل نهایی بهره برداری خود رسیده است.

 این ورزشگاه در دولت های نهم و دهم که در کشور ساخت ورزشگاه های ۱۵ هزار نفری آغاز شده بود، در استان زنجان نیز کلید خورد اما باگذشت سال های زیادی هنوز به مرحله بهره برداری کامل نرسیده و این موضوع همواره با انتقادات زیادی همراه بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان از بهره برداری فاز نخست این ورزشگاه طی سال جاری خبر داده است. هرچند از این قول ها طی سال های گذشته مسئولان ورزش و جوانان بسیار داده اند، اما باز باید منتظر بود تا خروجی نهایی را مشاهده کرد.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود گفته است که ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان در صورت تامین اعتبار، دهه مبارک فجر امسال، افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این ورزشگاه که اولویت دارترین پروژه ورزشی استان محسوب می شود از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.