رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات حفاظت و مرمت دروازه شمالی گنبد سلطانیه و یافته های باستان شناسی که از تیرماه آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

میر موسی انیران افزود: ارگ شهر سلطانیه دارای ۲ دروازه شمالی و جنوبی است که مهمترین دروازه های ورودی و خروجی در زمان ایلخانیان بود.

وی اضافه کرد: در جهت احیای دروازه شمالی که به عنوان دروازه اصلی مجموعه بشمار می‌آید، علاوه بر تسهیل مسیر دسترسی به گنبد سلطانیه توسط کف فرش چوبی(چوب های روسی فرآوری شده) و خوانا سازی مسیر، بر روی تاسیسات مربوط به دروازه شمالی که  حدود بیست سال پیش در کاوش های باستان شناسی بدست آمده اند، پیگردی، عملیات حفاظت و مرمت نیز انجام گرفته  و در همین راستا در جهت معرفی دروازه جنوبی نیاز به کاوش و پیگردی در این ضلع وجود دارد.  
انیران افزود: به دنبال کاوش های انجام شده آثاری بدست آمده که در زیر خاک مخفی و پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بود، که این کار در حد امکان ادامه خواهد یافت.

وی اظهارداشت: با انجام این کار گردشگر با ورود به ارگ شهر با فضایی منضبط مواجه و با اهمیت و نحوه صحیح نگهداری از محوطه های باستانی آشنا می شود.

این مسئول ادامه داد: کاوش های انجام گرفته در ارگ شهر، کمتر از یک هکتار را شامل می‌شود.

انیران افزود: گردشگری رکن مهم توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و درآمد حاصل از آن نیز کمتر از فروش نفت نیست که توجه و سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است.
این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می‌آید.
شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.