امیرعلی نیک‌بخش شامگاه سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان افزود: طرح توسعه کتابخانه عمومی روزبه زنجان و بهسازی و زیباسازی کتابخانه عمومی شهید مطهری صایین‌قلعه نیز ۲ طرح دیگر هستند.

وی ادامه داد: طرح توسعه کتابخانه روزبه از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بوده و کتابخانه شهید مطهری صایین‌قلعه نیز با اعتبارات جذب شده از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بهسازی می شود.

نیک‌بخش خاطرنشان کرد: طرح بهسازی نمای کتابخانه سهروردی زنجان نیز از محل اعتبارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان در دست انجام است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به برگزاری دومین همایش خیرین کتابخانه‌ساز استان در سال جاری، گفت: تعهد خیران در دوره اول، ۱۷ میلیارد تومان بود که از سال ۹۲ تا کنون محقق شده و طی آن، هفت کتابخانه خیرساز با ۴۷۰ هزار نسخه کتاب با مشارکت‌های مردمی و خیرین احداث شد.

وی اظهار داشت: امیدواریم در دومین دوره همایش نیز بتوانیم تعهداتی بگیریم تا به توسعه فرهنگ تکابخوانی کمک شود.

نیک‌بخش خاطرنشان کرد: جذب خیرین، تجلیل از خیرین گذشته و ریل‌گذاری برای سال‌های آینده از اهداف برگزاری این همایش است.

نیک‌بخش، سرانه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان را ۱.۴ به ازای هر نفر، عنوان کرد و گفت: این مقدار، بالاتر از بسیاری از استان‌های دیگر است.

وی افزود: ۸.۵ درصد جمعیت استان، عضو کتابخانه‌های عمومی هستند در حالی که متوسط عضویت در کشور، سه درصد است اما با این وجود دستگاه‌های فرهنگی مرتبط باید کمک کنند تا بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را بیش از پیش ترویج دهیم.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز مجموع اعتبارات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری را چهار میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۵۴۵ میلیون تومان از این مبلغ برای تعمیر و تجهیز و بقیه برای احداث کتابخانه‌ها است.

احمد خداوردی افزود: با وجود اینکه تخصیص‌های استانی ۵۰ درصد است اما تلاش می‌شود تا اعتبارات مربوط به طرح توسعه کتابخانه روزبه نیز عملیاتی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز گفت: آموزش و پرورش در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی هم مصرف‌کننده هم تولیدکننده و هم ترویج‌کننده است.

ابراهیم رفیعی اظهار داشت: ۵۰ درصد مدارس استان کتابخانه مستقل داشته و سرانه کتاب در مدارس این استان ۸.۴ نسخه به ازای هر دانش‌آموز است.

به گزارش ایرنا، در استان زنجان ۹۶ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که شمار منابع آن‌ها بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نسخه کتاب است.

۳۷ باب از این کتابخانه‌ها در مناطق روستایی قرار دارد.

۹۵۵۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.