آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان زنجان اظهار داشت: اجرای عدالت تنها بر عهده دستگاه قضایی نیست و تمام دستگاه‌ها به اندازه خود در این مهم، ماموریت دارند.

وی، ماموریت جدی دستگاه قضایی را مبارزه با فساد و اجرای عدالت خواند و خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما تلاش برای اجرای عدالت در گام دوم انقلاب است و هیچ کس در این مسیر نباید غایب بوده و یا به صورت عادی حرکت کند.

رئیسی با بیان اینکه حرکت عادی سبب می‌شود تا فرد از غافله عقب بماند، افزود: تمام مجموعه باید باهم به نقطه تحول مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در اجرای عدالت حرکت کرده، نواقص کار را یافته و سریع حل کنند.

وی تصریح کرد: زیباترین و جامع‌ترین تحلیل از انقلاب اسلامی بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی آن در بیانیه گام دوم انقلاب آمده و بسیاری از واقعیات و کاستی‌ها در آن منعکس و بیان و راهکارهای ادامه مسیر انقلاب نیز در آن تدوین، تنظیم و ابلاغ شده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نظام اسلامی، ۲ مشخصه دارد، گفت: اول باید روابط حاکم در جامعه بر اساس دین و آموزه‌های دینی باشد و دوم، حاکمیت راس نظام باید مورد تایید شارع مقدس باشد.

وی اظهار داشت: پرچمی که امام خمینی(ره) ۴۰ سال قبل در کشور برافراشت، پرچم اجرای دین بود زیرا حکومت ستمشاهی به دین، عمل نمی‌کرد و بی‌عدالتی و فساد کشور را فرا گرفته و کشور به دلیل ارتباط با آمریکا و اسرائیل، بی‌اختیار بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تکریم، اصل مهمی در دستگاه قضایی بوده و تمام قضات، کارمندان، ارباب رجوع و همه افرادی که به نحوی با دستگاه قضا ارتباط پیدا می‌کنند باید تکریم شوند.

وی، حفظ شان و کرامت را محوری‌ترین عنصر دستگاه قضایی خواند و خاطرنشان کرد: در این راستا ۲ اصل باید رعایت شود که شامل رعایت شئونات جایگاه عدلیه در گرفتن امکانات و توزیع عادلانه امکانات دریافتی است.

رئیسی افزود: هر کدام از این ۲ مورد، رعایت نشود بی‌عدالتی صورت گرفته و تیغ دادگستری را در افکار عمومی، کُند می‌کند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص جذب بدون آزمون برخی افراد در این قوه، گفت: جذب نه تنها در دستگاه قضایی که بلکه در تمام دستگاه‌های اداری باید با ضوابط بوده و شرایط یکسان برای همه مردم قرار داده شود تا بهترین، شایسته‌ترین و کارآمدترین‌ها انتخاب شوند.

وی اظهار داشت: به دلیل احیای بیشتر ظرفیت صلح و سازش، بنای جدی بر تقویت شورای حل اختلاف طبق قانون داریم تا از تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری کاسته شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: طرح اصلاحیه شورای حل اختلاف به مجلس ارائه شده و در صورت تصویب، اجرایی می‌شود.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.