با تلاش مردم و جوانان، هیدج به‌عنوان قطب تولید کفش در کشور محسوب می‌شود تا جایی که ۸۰ واحد تولیدی کفش فعال در این شهر سالانه بیش از پنج میلیون جفت انواع کفش را تولید و روانه بازار می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، هیدج شهری کوچک با مردمانی سخت‌کوش و توانمند است که آوازه توانمندی آن‌ها در جای‌جای کشور پیچیده است. شهر هیدج به‌عنوان قطب تولید کفش‌های ورزشی بچه‌گانه در کشور شناخته شده و با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی، یکی از مراکز اصلی تولید کفش کشور به‌شمار می‌رود.

 

هنر و صنعتی که چندی پیش توسط پدران در هیدج پایه‌گذاری شده، امروز به همت جوانان وارد بازار شده و سر از نمایشگاه‌های خارجی، از جمله نمایشگاه بزرگ استانبول در آورده است.

 

در حال حاضر کارگاه‌های تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی، فوم‌سازی، زیره‌سازی، چاپ و داغی، مقواسازی، گلدوزی و غیره در اغلب نقاط این شهر پراکنده‌اند و عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحدها به شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، یزد و ... ارسال می‌شود.

 

اما این‌ همه ماجرا نیست و در شرایط مساعد این محصولات به قدری با کیفیت است که پا در کشورهای آسیای میانه و کشورهای هم‌جوار گذاشته است. کیفیت کفش‌های هیدجی در بعضی مواقع به حدی بالا است که با برندهای معتبر سایر استان‌ها بدون اینکه متاسفانه نامی از این شهر یدک بکشند در بازارهای سراسر کشور جولان می‌دهد که این امر نشان‌گر موفق نبودن در حوزه برندسازی این صنعت در هیدج است.

 

فعالیت تنها خوشه بومی و متمرکز کفش استان در هیدج

 

ثمره تلاش فعالان حوزه صنعت کفش هیدج سبب شده تنها خوشه بومی و متمرکز تولید کفش استان و حتی کشور در این شهر تاسیس شود.

 

در این شهر که بیکاری برای جوانانش معنی ندارد به صورت مستقیم بیش از 1000 نفر در صنعت کفش هیدج، صنعتی که سینه به سینه و نسل به نسل تا به این جا رسیده است، فعالیت می‌کنند.

 

تبلیغ و تسهیلات ارزان‌قیمت، نیاز تولیدکنندگان کفش در هیدج

 

اما در کنار همه کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، تولیدکنندگان کفش نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار حمایت جدی دولت از واحدهای تولیدی کفش در این شهر هستند.

 

در همین رابطه، مدیر اداره تعاونی تلاشگران به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با ایجاد خوشه‌های صنعتی صنعت کفش هیدج که تنها خوشه بومی و متمرکز استان است، این صنعت جان دوباره گرفته است.

 

نقی نقی‌لو با تاکید بر ضرورت حمایت از واحدهای تولیدی کفش در هیدج، یادآور می‌شود: یکی از بهترین راهکارها برای حمایت از کالای ایرانی، بحث تبلیغات است که باید به آن با دید جدی‌تر نگریسته شود تا شاهد جان گرفتن کالاهای ایرانی در بازار باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه حوزه کفش هیدج نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه می‌دهد: بهترین راهکار حمایت از این صنعت در هیدج ارائه تحصیلات ارزان‌قیمت و کاهش بروکراسی اداری است تا شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اقتصاد مقاومتی باشیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.