فریبرز غیبی شامگاه سه شنبه در سفر یک روزه خود به زنجان با حضور در نهالستان کوشکن منابع طبیعی این استان افزود: امسال از محل صندوق توسعه ملی برای ۶۰ هزار هکتار از سطح کشور به جز بوم سازگان زاگرس جنگل کاری انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا جنگل های ایران تورانی را به یک تعادل اکولوژیکی برسانیم یادآورشد: افزایش رطوبت خاک که با عملیات مکانیکی، بیولوژیکی و بیو مکانیکی آبخیزداری صورت می گیرد از جمله اولویت های سازمان جنگل ها در طی سال جاری است.
غیبی با تاکید بر اینکه اجرای طرح کاداستر با جدیت در کشور دنبال می شود گفت: احیاء و توسعه پوشش جنگلی، احیاء پوشش مرتعی، برنامه حفاظت ویژه از جنگل ها و مراتع  از برنامه های دیگر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه کوشکن زنجان با تولید ۲۴ گونه مختلف نهال و بر اساس استانداردهای تعریف شده به عنوان یکی از نهالستان های ویژه  در کشور محسوب می شود گفت: به زودی نهالستان کوشکن زنجان به یکی از قطب های تولید کننده نهال و به ویژه نهال ارس در کشور  تبدیل خواهد شد.
غیبی با بیان اینکه زنجان در تولید گونه ارس با روش متفاوتی نسبت به تولید کننده های این گونه در سایر نقاط کشور موفق شده است افزود: این موفقیت ما را بر آن داشت تا به منظور توسعه این گونه و انتقال آن به دیگر مناطق کشور در سال های آینده  نهالستان کوشکن زنجان را به عنوان مرکز تولید ارس در منطقه غرب و ایران تورانی معرفی کنیم.
وی افزود: نهالستان زنجان به دلیل برخورداری از آب، خاک، مکان  مناسب و کادر فنی مجرب، امکان تولید گونه ارس را فراهم کرده است.
این مسئول تولید گونه های درختی و درختچه ای بومی استان و همچنین برخی از گونه های ویژه ی فضای سبز که در راستای توسعه جنگل کاری در این نهالستان تولید می شوند را مطلوب ارزیابی کرد.
به گفته غیبی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای تهیه بذر از نهال و درختانی که دارای صفات ویژه مادری و ژنتیکی برتر هستند نیز برنامه های متنوعی در دستور کار خود دارد که یکی از این برنامه ها شناسنامه دار کردن بذور تولیدی است.
استفاده از بذر درختان دیر زیست همانند سرو ابرکوه، بنه، و انواع گونه های چنار که عمر طولانی نیز دارند دیگر برنامه ی سازمان جنگل ها است که رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آن اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از استان زنجان آغاز می شود.
وی ادامه داد: تولید و حتی صادرات بذور شناسنامه دار ایرانی از نظر اقتصادی برای جوامع محلی و کشور نیز موثر خواهد بود.

۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.