استاندار زنجان گفت: استان زنجان به‌عنوان پایلوت طرح‌های پیشگیری از مصرف موادمخدر و اعتیاد به عنوان دو آسیب مورد تاکید مقام معظم رهبری انتخاب شده است و به زودی کار خود را آغاز می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، فتح‌الله حقیقی شامگاه دیروز در شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان با اشاره به وجود آمارهای قابل اتکا در زمینه موادمخدر و شیوع آن در کشور و استان زنجان، اظهار کرد: در این چهل سال زحمت‌های زیادی برای مبارزه با مصرف موادمخدر در کشور کشیده شده است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

 

وی با اشاره به حجم بالای میزان موازی‌کاری بین دستگاه‌ها در حوزه‌های اجتماعی به ویژه مبارزه با موادمخدر، تصریح کرد: برای ارائه اقدامات موثرتر باید از موازی‌کاری‌ها تا حد ممکن دوری کرد.

 

نماینده عالی دولت در استان، یکی از بزرگ‌ترین اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر را دایر کردن ستاد صیانت از خانواده عنوان کرد و گفت: باید دستگاه‌ها با همدیگر لینک شده و ارتباط برقرار کنند تا ضمن اینکه با هم هم‌فکری داشته باشند از انجام کارهای موازی دوری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه باید با تلاش خود وجود معتادان متجاهر را از طریق حمایت‌های مختلف در استان زنجان ریشه‌کن کنیم، گفت: باید در این زمینه از ظرفیت‌های سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه نیز استفاده کرد.

 

استاندار زنجان به شهردار تاکید کرد، هر چه سریع‌تر مرکز ماده ۱۶ شهرداری آماده ارائه خدمات شود.

 

وی با اشاره به اینکه هر کسی می‌تواند در حوزه اجتماعی و آسیب‌های آن ساعت‌ها صحبت کند، گفت: مهم این است که بتوانیم کارهای عملیاتی اجرا کرده و در حوزه پیشگیری و اعتیاد گام‌های موثر برداشت.

 

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۰ از هر ۱۰۰ معتاد در استان زنجان یک نفر زن بودند، اظهار کرد: این آمار در سال ۱۳۹۶ افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است.

 

فاطمه رضایی با اشاره به تغییر نوع مصرف موادمخدر از مخدرهای صنعتی سنتی به صنعتی، گفت: شیوع مصرف موادمخدر در بین زنان و نوجوانان موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۶ در زمینه شیوع مصرف موادمخدر در جهان 6.5 درصد، در کشور 4.5 درصد و در استان زنجان 8.1 درصد بوده است، گفت: بر اساس آمار رسمی تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۰ نفر معتاد دارای شناسنامه در این استان وجود دارد که ضرب آن به عدد ۳ شامل تعداد واقعی معتادان استان زنجان می‌شود.

 

یوسف بیانلو با بیان اینکه بر اساس آمار، تریاک بیشترین بخش مصرف موادمخدر در کشور را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: بر اساس همین آمار بیش از ۲۰ درصد مصرف‌کنندگان متادون در کشور تحصیلات عالیه داشته و ۲۲ درصد از آن‌ها کارگران هستند و ۲۷ درصد آن‌ها نسبت به مصرف موادمخدر نگرش مثبتی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ شیوع مصرف موادمخدر در شهرستان‌های مختلف استان زنجان مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: بر اساس این بررسی شهرستان‌های طارم، خرم‌دره و ایجرود بالاترین اعتیاد و مصرف موادمخدر را نسبت به جمعیت خود دارد.

 

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر استان زنجان با اشاره به وجود چالش مهم پیش روی حوزه آسیب اعتیاد در استان زنجان گفت: اعتیاد زنان و دانشجویان از جمله این چالش‌ها است.

 

وی خاطرنشان کرد: همسرآزاری، کودک‌آزاری، روابط جنسی اجباری و افسردگی، از جمله موضوعاتی است که موجب اعتیاد بانوان می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.