عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: مهندسان عمران باید پیش از طراحی سازه، از زمین بازدید کنند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، سمینار و کارگاه آموزشی نکات اجرایی و محاسباتی گودبرداری و اجرای سازه‌ای نگهبان با نگرش بر مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان با حضور جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در رشته‌های عمران و معماری برگزار شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در بخش مهندسی ژئوتکنیک و طراحی سازه‌ای نگهبان در مورد ارزیابی خطر گود، اظهار کرد: هرگونه ساختمان در مجاورت گود به عنوان ساختمان حساس ارزیابی می‌شود.

 

حمید شعبان‌زاده ادامه داد: ساختمان بدون اسکلت فلزی و یا هرگونه ساختمان با نشانه آشکار علائم فرسودگی و ضعف زیاد در باربری و همین‌طور ساختمان‌هایی که به دلیل ارزش فرهنگی، تاریخی و حساسیت کارکرد و یا علل دیگر وقوع هرگونه نشست و تغییر شکل در آن‌ها با خسارت زیاد همراه است، در گروه بسیار حساس قرار می‌گیرند.

 

وی با اشاره به اینکه پارامترهای مقاومتی و فیزیکی خاک به توجه به شرایط، مقادیر متفاوتی پیدا می‌کند، بیان کرد: زمین‌شناسی مهندسی ساختگاه و وجود و شرایط آب‌های زیرزمینی از پارامترهایی است که در محدوده شهر زنجان به آن‌ها توجه می‌کنیم.

 

شعبان‌زاده بیان کرد: تغییرات فصلی و جوی و نیز میزان رطوبت، وجود خاک‌های مسئله‌دار و خاک دستی، ورود رفتار خاک به تغییر شکل‌های بزرگ از دیگر پارامترهای محدوده شهر زنجان است.

 

وی تاکید کرد: مهندس طراح سازه باید قبل از طراحی، از زمین بازدید کند اما متاسفانه شاهد این هستیم که مهندسان طراح فقط در دفاتر فنی نقشه‌ها را امضا می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، ۲۳ خردادماه سه کارگر در اثر گودبرداری و ریزش آوار در شهرک وحیدیه مصدوم شدند که یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست داد‌. این موضوع اهمیت آموزش مهندسان و عوامل اجرایی ساختمان و نیز به‌کارگیری روش‌های اصولی در ساخت و ساز را آشکارتر می‌سازد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.