به گزارش ایرنا، سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تامین خون، فرآورده های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی راه اندازی شد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.

مهمترین هدف انتقال خون در ایران تامین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.
با توجه به سابقه درخشان فعالیت های پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کار گیری روش‌های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشته و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومان نیازمند به خون از راه تزریق خون و فرآورده های آن نیز از موضوع مستثنی نبود.
شاید به جرات بتوان گفت انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ تحمیلی بهترین فرصت را برای معرفی نقش حیات بخش و ارزشمند سازمان انتقال خون فراهم ساخت. مشارکت بی‌نظیر گروه های مختلف مردم برای تامین خون مورد نیاز مجروحان انقلابی و جنگ فرصت استثنایی برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با مقوله انسان دوستانه و خداپسندانه اهدای خون پدید آورد و برگ زرینی در دفتر افتخارات سازمان انتقال خون ایران شد.
بمسئول مرکز اهدای خون شهرستان ابهر به همین مناسبت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: ابهر پس از زنجان، تنها شهرستان در استان است که دارای پایگاه انتقال خون است و اهداکنندگان از شهرستان‌های خرمدره و شهرهای هیدج، صائین قلعه و حتی قیدار به این مرکز مراجعه می‌کنند.

دکتر فاطمه خدابنده با اشاره به مزایای اهدای خون برای اهداکنندگان تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان، هر فرد بالغ (بین ۱۷ تا ۶۵ سال) با وزن متوسط ۵۰ کیلوگرم، حدود ۵ و نیم تا ۶ لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه علاوه بر کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه اهدای خون همچنین می‌تواند در کشف بیماری های نهفته در اهداکنندگان مؤثر باشد، ادامه داد: آقایان هر ۳ ماه و خانم‌ها هر ۴ ماه یکبار می توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.
مسئول پایگاه انتقال خون ابهر خاطرنشان کرد: همه واحدهای خون اهدا شده در این پایگاه به زنجان منتقل و پس انجام آزمایشات مربوطه در بین بیمارستان‌های استان بنا بر نیاز توزیع می‌شود.
خدابنده یادآور شد: خوشبختانه مردم نوعدوست شهرستان همیشه در این امر خداپسندانه و فرهنگی پیش قدم بوده و هیچ گاه بانک ذخیره خون استان کمبود نداشته است و هر زمان که ذخیره گروه خونی خاصی کاهش یافته با فراخوان عمومی اهدا کنندگان به یاری نیازمندان شتافته اند.
به گزارش ایرنا، پایگاه انتقال خون شهرستان ابهر واقع در میدان انقلاب کوچه میثم از حدود ۳ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.
۹۵۵۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.