دکتر سحر کاوندی شامگاه سه شنبه در آیین "جایزه کتاب شیخ اشراق" افزود: جای تاسف است وقتی می بینیم استانها و دانشگاههای دیگر گوی سبقت را در شناسایی مشاهیری که از زنجان برخاسته اند، از این استان ربوده اند، در حالی که چهره هایی همچون شیخ شهاب الدین سهروردی از افتخارات این زنجان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تفکر جامع و جهانشمول، ابتکار و جسارت در بیان را از ویژگی های عمده سهروردی و مکتب اشراق برشمرد و گفت: سهروردی گرفتار تفکر یک بعدی نشد و در بند تعصبات خاص زمانه خودش هم نبود.

دکتر کاوندی گفت: در نظر سهروردی حقیقت مطلق بیش از یک امر نیست و او نورالانوار (خدا) را حقیقت مطلق می داند اما راههای دست یابی به حقیقت در نزد سهروردی منحصر به یک راه نیست، بنایراین آن کثرت گرایی را که امروز مطرح است، ما در قرن ششم در روش شیخ اشراق برای طرح مباحث، مشاهده می کنیم.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان با بیان اینکه سهروردی مطالب خود را از منابع مختلف معرفتی گردآوری کرده است، خاطرنشان کرد: نظام فلسفی و معرفتی که سهروردی مبدع آن است، تک بعدی و تک منبعی نیست و شیخ اشراق از سنت های فکری یونانی، هندی، ایران باستان، زرتشتی، یهودی و مسیحی، رگه ها وعناصری را اخذ کرده و استادانه آنها را تالیف کرده است. 

شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی معروف به 'شیخ اشراق' در سال ۵۴۹ هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود.

سهروردی از برجسته ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.  

رساله ها و داستان های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی است که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله آثار این حکیم بزرگ می توان به 'عقل سرخ'، 'آواز پر جبرئیل'، 'صفیر سیمرغ'، 'لغت موران'، ' روزی با جماعت صوفیان '، 'فی حقیقة لعشق'، 'غربةالغربیة'، 'هیاکل النور' و 'کلمة التصوف' اشاره کرد.  
در برخی منابع تعداد آثار برجای مانده از شیخ اشراق را ۵۰ مجلد ذکر کرده اند، فهرستی از این آثار را شاگرد و مرید او در 'نزهة الارواح' آورده است.  
'حکمت الاشراق 'مهم ترین و معروف ترین کتاب سهروردی است. او در این کتاب که به زبان عربی است به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است. سهروردی در مقدمه این کتاب خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند. او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب 'حمکت الاشراق' عنوان کرده است.  
'تلویحات'، 'المقاومات' و ' المشارع و المطارحات ' هم از دیگر کتاب های مهم سهروردی به زبان عربی است.  
هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نام گذاری شده است.  

۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.