رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان گفت: واکسیناسیون، مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B است.

 

حسین معصومی در گفت‌‌‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با بیماری واگیر هپاتیت، اظهار کرد: هپاتیت یک بیماری شایع است که به علت التهاب کبد ایجاد می‌شود. هپاتیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود و در اثر انواع ویروس‌ها، داروها، الکل و جایگزینی بافت چربی و ... ایجاد می‌شود.

 

وی در رابطه با هپاتیت‌های ویروسی، تصریح کرد: هپاتیت‌های ویروسی از علل مهم درگیری کبد هستند که در اثر آلودگی با ویروس‌های هپاتیت A ، B ، C ، D ، E ، G و نیز ویروس‌ بیماری‌های سرخک، سرخجه و ... ایجاد می‌شوند. هپاتیت B یک مشکل مهم بهداشتی در دنیا است. سیر بیماری از یک عفونت حاد تا یک بیماری مزمن متفاوت است.

 

این مسئول ادامه داد: یک تا دو درصد از موارد حاد منجر به هپاتیت برق‌آسا می‌شوند که در 30 تا 50 درصد موارد منجر به مرگ بیمار می‌شود. نوع مزمن هپاتیت B نیز از یک عفونت بدون علامت تا هپاتیت مزمن علامت‌دار، سیروز و سرطان کبد متغیر می‌شود. عفونت حاد و مزمن هپاتیت B منجر به مرگ 500 هزار تا یک میلیون و 200 هزار نفر در سال در سراسر دنیا می‌شود.

 

معصومی افزود: در حدود 350 تا 400 میلیون نفر در جهان ناقل هپاتیت B هستند. بر اساس میزان شیوع ناقلین در نقاط مختلف جهان، مناطق مختلف جهان به سه دسته، مناطق با شیوع کم، مناطق با شیوع متوسط و مناطق با شیوع بالا تقسیم می‌شوند.

 

وی در رابطه با واکسیناسیون هپاتیت B ، اظهار کرد: در کشور ایران انجام واکسیناسیون هپاتیت B در کودکان از سال 1372، انجام واکسیناسیون متولدین 1368 تا 1371، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و ... موجب شده تا میزان شیوع ناقلین هپاتیت B در کشور کاهش یابد و در حال حاضر، کشور از حال‌ گذار از شیوع متوسط به شیوع کم می‌شود.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان در رابطه مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B ، افزود: انتقال ویروس هپاتیت B از طریق مادر به جنین، تزریق خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی، استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در تزریق وریدی دارو یا موادمخدر و پیوند اعضا قابل انتقال است.

 

این مسئول در رابطه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B ، تصریح کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B ، واکسیناسیون است. گروه‌های هدف واکسیناسیون هپاتیت B شامل نوزادان و کودکان (بدو تولد، دو ماهگی، چهارماهگی و شش ماهگی)، همه پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی بستری و سرپایی که به نحوی با خون و ترشحات آغشته به خون و مایعات بدن بیمار در تماس قرار می‌گیرند.

 

وی در ادامه افزود: بیماران تحت درمان با دیالیز و بیماران نیازمند به تزریق مکرر خون و فرآورده‌های خونی، مبتلایان به هپاتیت C و مبتلایان به HIV ، افراد خانواده بیمار مبتلا به هپاتیت B ساکن در یک منزل. افرادی که باید تحت درمان سرکوب‌گر سیستم ایمنی قرار گیرند، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی. بیماران مبتلا به دیابت. کودکانی که در مراکز اصلاح و تربیت نگه‌داری می‌شوند، کودکان عقب‌مانده ذهنی و پرسنل موسسات نگه‌داری این کودکان و خانه سالمندان و معلمان مدارس استثنایی، افراد دارای رفتار پر خطر جنسی و اعتیاد تزریقی و... است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بیماری هپاتیت، روز 6 مردادماه امسال ( 28 جولای 2019 میلادی) به عنوان روز جهانی هپاتیت نام‌گذاری شده است و شعار سال‌جاری اعلام شده سازمان جهانی بهداشت برای این روز "سرمایه‌گذاری به منظور حذف هپاتیت" است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.