اما در پس جشن عروسی با تمام زیبایی‌هایش دغدغه‌هایی هست که اغلب زوج های جوان و خانواده‌های آنها را تا ماه ها درگیر می‌کند و گاه با ناکامی هایی گره می‌خورد که می‌تواند تا سالهای سال به عقده ای برای عروس و دامادهایی تبدیل شود که به واسطه مسایل مالی نتوانستند به آمال و آرزوهای خود در این مقطع حساس زندگی دست یابند که در اغلب موارد قابل جبران نیز نخواهد بود.

برگزاری جشن های عروسی اگرچه از دیرباز مراسمی به جهت اعلام و نشان رسمی پیوند میان ۲ نفربوده است اما در گذر زمان و در فرهنگ‌ها و مناطق مختلف جهان با آداب و رسومی نیز همراه بوده است که همه افراد در حد توان و وسع مالی خود آن را به جا می آورند.

اما این مراسم به شدت تحت تاثیر وضعیت اقتصادی خانواده ها است به خصوص در شرایطی که تنگناهای مالی نمود بیشتری دارد بسیاری از آداب و سنن و تشریفات این مراسم دستخوش تغییراتی ناخواسته و تحمیلی می شود که به مرور زمان با تبعیت خانواده ها از آن به عرف تبدیل می شود.

در برخی مناطق ایران و استان زنجان نیز سالهای نه چندان دور مراسم عروسی با رسوم خاصی همراه بود که به جا آوردن آنها گاه تا چندین شبانه روز ادامه می یافت و غنای مالی خانواده‌ها بر رنگ و لعاب این مراسم‌ها می‌افزود. اما این مراسم به مرور زمان به خصوص در سال‌های اخیر خود را با وضعیت اقتصادی عامه مردم تطبیق داده است و به جشن‌های مختصر و گاه به مراسم درون خانوادگی بسنده می‌شود.

باید قید مراسم رسمی را بزنیم

عروس و دامادی که برای برگزاری جشن عروسی خود به یکی از تالارهای شهر زنجان آمده اند با ابراز نارضایتی از هزینه های یک مراسم معمولی و ناتوانی خانواده ها از پرداخت مبالغ سنگین آن تاکید دارند که با شرایط فعلی امکان برگزاری مراسمی در شان خود را ندارند و ناچار باید قید مراسم رسمی را بزنند.

علی اسمخانی، تازه دامادی که برای قیمت کردن اجاره یک تالار عروسی مراجعه کرده بود، گفت: برای گرفتن قیمت به چهار تالار شهر مراجعه کرده ام و با قیمتهایی خارج از توان پرداخت خود مواجه شده ام.

وی با اشاره به اینکه تنها برای ۷ یا ۸ ساعت استفاده از سالن و سرو شام برای مهمانان باید حداقل ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت کنم، اظهار داشت: طی هفت سال کار شبانه روزی، پس اندازهای من امروز تنها کفاف رهن یک واحد آپارتمانی با متراژ پایین در منطقه متوسط شهر را می دهد که در صورت هزینه کرد برای عروسی و دیگر تشریفات آن این توان را هم از دست می دهم. 

اسمخانی افزود: با افزایش قیمت همه اقلام بخصوص مواد غذایی، تالارداران نیز ناگزیر از افزایش قیمتها هستند و دلایل آنها نیز برای افزایش قیمت خدمات غیرمنطقی نیست.

مصمم به حذف مراسم عروسی هستیم

لیلا نوعروسی که همراه خانواده خود به تالار شهر مراجعه کرده است نیز با بیان اینکه، مبلغی که برای این مراسم پیش بینی کرده بودیم یک سوم قیمت های اعلام شده از سوی تالار داران است، گفـت: با وضعیت کنونی مصمم به حذف جشن عروسی هستیم و باید تنها به یک مراسم خانوادگی در منزل پدرم اکتفا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای جشن عروسی و تجربه یک روز به یاد ماندنی آرزوهای دور و درازی داشتیم تصریح کرد: با شرایط اقتصادی حاکم دستیابی به آرزوها غیرممکن شده است.

شمار مشتریان تالارها به نصف کاهش یافته است

محمدرضا علیاری یکی از رستوران داران معروف شهر زنجان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نرخ ها روز به روز در نوسان است و در زمان حاضر هزینه یک مراسم عروسی در تالار نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم برنج را در فرودین امسال به قیمت ۱۳۷ هزار ریال تهیه می کردیم، افزود: مبلغ این برنج در اردیبهشت همین سال به بیش از ۲۷۰ هزار ریال رسید.

علیاری با اشاره به اینکه شمار مشتریان تالارهای شهر بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: سال قبل از هر ۲۰ بازدیدی که انجام می شد حداقل ۲ مورد منجر به عقد قرار داد و رزرو سالن می شد که امسال شمار بازدید و رزرو کنندگان سالن بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است و تنها برخی روزهای آخر هفته شاهد مراسم در این سالن ها هستیم.

وی میانگین هزینه برای یک مراسم عروسی در سطح متوسط در تالار را حدود ۱۴۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: هزینه همین مراسم سال قبل کمتر از ۷۰ میلیون ریال بود.

علیاری تاکید کرد: مشتریان نیز باید با توجه به شرایط اقتصادی کنونی باور داشته باشند که افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است و اگر قیمت ها افزایش نیابد مجبور به کاهش کیفیت خدمات هستیم که این نیز موجب خدشه دار شدن اعتبار تالار می شود.

نبود ثبات اقتصادی، هزینه‌های مراسم عروسی را غیرقابل پیش بینی کرده است

مرتضی احمدی یکی دیگر از صاحبان تالار در شهر زنجان، نوسان قیمت در کل اقلام مصرفی ناشی از نبود ثبات اقتصادی را موجب غیرقابل پیش بینی شدن هزینه عروسی ها در تالارها دانست و گفت: امسال مشتریان تالارها به طور چشمگیری کاهش یافته است و بیشتر افراد نیز رزروهای انجام شده را کنسل می کنند و ترجیح می دهند مراسم را یا در مکان هایی با قیمت های پایین تر برگزار کنند و یا قید این مراسم را بزنند.

وی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه رستوران داران نسبت به افزایش حدود ۴۰ درصدی اجاره تالارها گفت: افزایش قیمتها به صورت ابلاغی نیز غیرمنطقی است چراکه کیفیت خدمات و غذاهای سرو شده در رستوران ها با یکدیگر متفاوت است و نمی توان مبلغ واحدی را برای همه آنها در نظر گرفت.

احمدی تاکید کرد: در برخی موارد اعمال قیمت های مصوب موجب افزایش نرخ ها و عدم استقبال مشتریان می شود و گاه صاحبان تالار و رستوران ها نسبت به افزایش قیمتهای ابلاغی از سوی اتحادیه ها مقاومت می کنند چرا که با کاهش مشتری متضرر می شوند.

وی همچنین دیگر مشکل بزرگ صاحبان تالار را اخذ مالیات های بالا خواند و گفت: مالیات های وضع شده برای تالارها کمرشکن شده و به واقع ادامه فعالیت آنها را با مشکل و موانع جدی مواجه کرده است. احمدی افزود: در برخی مواقع این مالیات ها به قدری سنگین، غیرواقعی و به دور از انصاف است که صاحبان تالارها ترجیح می دهند درب سالن را ببندند و هیچ خدماتی ارائه ندهند.

رئیس اتحادیه هتل و رستوران داران شهرستان زنجان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از سال ۹۴ تاکنون هیچ افزایش قیمتی در این صنف اعمال نشده است.

محمد بازرگان اظهار داشت: امسال ۴۰ درصد افزایش قیمت به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و مواد غذایی اعمال خواهد شد.

وی تصریح کرد: کافی شاپ ها و مراکز پخت و توزیع غذاهای آماده نیز امسال ۴۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بازرگان یادآورشد: آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای این صنف مربوط به سال ۹۴ با هشت درصد افزایش است.

وی یادآورشد: شماره تلفن ۳۳۳۶۴۲۸۰ برای تماس عموم مردم جهت شکایت از فعالیت این صنف پیش بینی شده است.

۶۰۸۵/۹۵۰۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.