به گزارش ایرنا، حسین جعفری روز سه شنبه در نخستین جلسه قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان، افزود: محصولات تراریخته یا تغییر یافته ژنتیک، محصولی است که ساختار ژنتیک آنها با هدف بهبود و تقویت صفات مطلوب مانند بهبود کیفیت غذایی، مقاومت به آفات و بیماری ها، افزایش کمیت محصول یا حذف صفات نامطلوب از طریق روش های پیشرفته علمی و مهندسی ژنتیک اصلاح شده باشد.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی دسترسی عموم مردم به مقادیر کافی از مواد غذایی با کیفیت است، اظهار داشت: امنیت غذایی مهمترین چالش جوامع بشری است که وجود آن، امنیت روانی و اجتماعی را به دنبال دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: رشد جمعیت، تغییرات اقلیمی، گسترش شهرنشینی و به دنبال آن مصرف انرژی بیشتر و افزایش آلودگی، تقاضای بیشتر منابع غذایی و تخریب منابع طبیعی از موانع و مشکلات تامین امنیت غذایی به شمار می رود.
جعفری یادآوری کرد: در حال حاضر 83 درصد از جمعیت در حال رشد در کشورهای در حال توسعه و 17 درصد نیز در کشورهای توسعه یافته اتفاق می افتد و در سال 2050 به تولید محصولات کشاورزی بیش از 70 درصد مقدار فعلی نیازمند خواهیم بود.
وی توسعه فناوری های زیستی در کشاورزی، کنترل چالش های پیش روی تولید در کشاورزی، اصلاح نباتات و استفاده از ظرفیت تنوع ژنتیکی موجودات، استفاده از فناوری های نوین را از راه های مقابله با چالش های پیش روی امنیت غذایی برشمرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر 78 درصد سویا، 64 درصد پنبه، 26 درصد ذرت و 24 درصد سطح زیرکشت کلزای جهان تراریخته است.
جعفری، برزیل را از عمده ترین تولید کنندگان محصولات تراریخته بیان کرد و افزود: آرژانتین، کانادا، هند نیز از جمله این تولید کننده ها هستند.
به گفته وی، سوء تفاهم و بدبینی ایجاد شده نسبت به محصولات تراریخته، تاثیر مسایل سیاسی، زیرساخت ها و خلاء های قانونی، موارد مرتبط با تقاضای مشتریان، عدم آگاهی مردم از مزایا و توجه بیشتر به معایب احتمالی آن، ترس از مشکلات ناشناخته بعدی در اثر دستکاری ژنتیکی از دلایل عدم استقبال برخی از کشورها برای کشت گیاهان تراریخته است.
به گزارش ایرنا، جلسه قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی برای نخستین بار امروز بعداز هفت سال برگزار شد.
9505/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.