دکتر سید مرتضی خاتمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متاسفانه منابع تخصیصی در این حوزه به درستی هزینه نمی شود، افزود: با توجه به حساسیت موضوع باید داروهای اساسی که عمده آنها بیولوژیک بوده و با فناوری های نوین تولید می شوند را در کشور تولید کرد تا نیاز به خارج در این حوزه کاهش یابد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر به لحاظ تعدادی و حجم، 97 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود اما برای سه درصد باقیمانده بیش از 2 برابر داروهای تولید داخل هزینه پرداخت می شود.
خاتمی با بیان اینکه راهکار این مساله صرفه جویی و کاهش مصرف خود سرانه دارو است، یادآورشد: دارو کالای راهبردی و کلیدی بشمار می رود و بر این اساس نیز حساسیت ویژه ای دارد و لذا برنامه ریزان و سیاستگذاران باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درک حساسیت این مهم بطور روزانه کمبودهای این بخش را به دقت رصد می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد، مسئولان بانکی و ارزی کشور نیز با درک این حساسیت بتوانند به موقع و بصورت منظم ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه دارویی را تامین کنند.
خاتمی افزود: بی توجهی به این امر موجب آسیب به صنعت دارویی کشور می شود و تا کنون با ساز و کارهای اتخاذ شده مشکل جدی در این حوزه وجود نداشته است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: لازمه تحقق وضعیت مناسب این است که دست اندرکاران حوزه بانکی، وزارت صمت و متولیان حوزه تخصیص ارز به حوزه دارویی کشورمان بیش از گذشته توجه جدی داشته باشند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.