در شرایطی که مسکن شاهد افزایش قیمت غیرمنطقی است، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر این شرایط فعلی ادامه‌دار باشد، این بازار شاهد رکود 4 تا 5 ساله خواهد شد. البته دولت در تلاش است با تصویب و عملیاتی کردن بسته رونق‌زای بخش مسکن، تحرک بخشی به ساخت و ساز مسکن متناسب با الگوی مصرف را شدت بخشیده و در کمک به قدرت خرید خانه‌اولی‌ها و حمایت مالی و اعتباری از این گروه برای تامین مسکن مناسب نقش مؤثری داشته باشد.
گرانی مسکن از سال 96 با شیب ملایمی آغاز شد و در تابستان سال 97 به اوج خود رسید. تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند اگر این بازار کنترل نشود در شهریورماه سال جاری مسکن دچار رکود تورمی شده و پس از گذر از دوران رکود دوباره شاهد یک جهش قیمتی خواهد بود.
اما در این بین عده‌ای از کارشناسان هم بر این باورند که افزایش قیمت مسکن کاملا مقطعی بوده و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سقوط آن خواهیم بود.
افزایش تقاضا به دلیل عدم تولید، زمین‌های بلاتکلیف گلشهر، آپارتمان‌ها و خانه‌های لاکچری شهرک کارمندان، جولان دلالان، پول‌‌های اضافی و سرگردان مردم، عدم نظارت و سیاست‌گذاری‌های غلط برخی از نهادها و دستگاه‌های صادرکننده مجوز برای ساخت و سازها از جمله علت‌های‌ست که مسئولان و کارشناسان استان از آن به‌عنوان دلایل افزایش قیمت مسکن در زنجان یاد می‌کنند.
چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به وضعیت نامطلوب مسکن در استان زمین‌های خالی گلشهر را مسبب التهابات بازار مسکن دانست و مشکلات فعلی مسکن را ناشی از مباحث اقتصادی عنوان کرد و گفت: پولهای اضافه و سرگردان که در بازار وجود دارد بخش مسکن و زمین را هدف قرار داده است.
مسعود بیات‌منش همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه شورای مسکن استان نوسانات ارزی را یکی از علت‌های اصلی افزایش سرسام آور مسکن عنوان و رکود چهارساله را از تبعات مسکن مهر دانست که همین امر سبب شد فعالان بخش مسکن هم تولید نداشته باشند.
اما نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان معتقد است همه چیز در اقتصاد تابع عرضه و تقاضاست و بازار مسکن هم جدای از مسائل اقتصادی نیست، کاهش ساخت و سازها در سالهای قبل سبب شده تا بازار فعلی مسکن جوابگوی تقاضا نباشد. یکی از دلایل اصلی گرانی مسکن می تواند همین مسئله باشد. مسکن مهر سبب تعدیل بازار مسکن گردید و در پاسخگویی به تقاضای مردم بسیار موثر ظاهر شد.
احمد نوروزی در گفت‌وگو با صدای زنجان مسکن اجتماعی دولت یازدهم را هم پروژه اثربخش در حوزه تعدیل قیمت مسکن می‌داند و می‌افزاید: البته تحقق این امر نیازمند اراده مصمم بوده و برای مشاهده نتایج آن باید 5 تا 6 سال منتظر ماند.
وی که معتقد است افزایش قیمت مسکن ادواری است ولی شرایط کنونی مسکن در این سالها تعجب‌آور است، زنجان را جزو اولین های کشور در بحث گرانی مسکن می‌داند و می‌گوید: نباید واقعیت ها را کتمان کرد، وضعیت بازار مسکن به ویژه در بحث اجاره بسیار اسفناک است.

افزایش 50 درصدی اجاره‌بها
وضعیت اجاره در سال 97 افزایش 50 درصدی را داشته ولی نوروزی در مورد اجاره‌بهای خانه در زنجان اصلا حرفی برای گفتن ندارد. او می‌گوید: وضعیت بد و بدتر می‌شود، اصلا خانه و آپارتمانی نیست که برای اجاره به مستاجران معرفی کنیم. آپارتمان و خانه ای نیست که اجاره بدهیم، بسیاری از مراجعه کنندگان را دلداری می دهیم و می گوییم بازار اجاره از خرداد ماه شروع می شود. خب چه بگوییم! مجبوریم به دروغ متوسل شویم. در بسیاری از موارد شاهد پرخاشگری مردم هستیم.
نوروزی با بیان اینکه قیمت زمین در روزهای ابتدایی سال 98، 20 تا 25 درصد افزایش داشته است، ابراز می‌کند: در حوزه آپارتمان ها هم شاهد جهش های قیمت غیرمنطقی هستیم.

جهش قیمتی در فیش‌هایی که هنوز به زمین تبدیل نشده‌اند نیز بیداد می‌کند
جهش قیمتی در فیش هایی که هنوز به زمین تبدیل نشده اند نیز بیداد می‌کند. به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان، خریدار هست ولی فروشنده نیست، فروشنده از اینکه بازار ثبات ندارد و دائما در نوسان است تمایلی برای فروش ندارد. متاسفانه غالب افرادی که خانه های ویلایی و آپارتمان های خود را 2 ماه قبل از عید 98 فروخته بودند به دلیل عدم ثبات بازار مسکن، مستاجر شده اند.
نوروزی این موضوع را که خانه های لاکچری شهرک کارمندان در افزایش قیمت مسکن در زنجان نقش داشته است را رد کرده و معتقد است: عمده مردم که از قشر متوسط جامعه‌اند از قیمت منزل در این منطقه خبر دارند و با توجه به وضعیت مالی خود اصراری هم ندارند در این مناطق زندگی کنند. وضعیت بازار مسکن هیچ ربطی به خانه‌های شهرک ندارد.
برخی از نهادها به عنوان عنصر نامطلوب و بازدارنده با اعمال سیاست‌های غلط و عدم حمایت از سرمایه گذاران و متواری کردن آنان به استان های همجوار در وضعیت نامطلوب بازار مسکن نقش داشته اند
نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان زمین‌های بلاتکلیف گلشهر و کمبود نظارت‌ها را از دیگر عوامل گرانی مسکن می‌داند و ادامه می‌دهد: برخی از نهادها به عنوان عنصر نامطلوب و بازدارنده با اعمال سیاست‌های غلط و عدم حمایت از سرمایه گذاران و متواری کردن آنان به استان های همجوار نقش داشته و با اخذ مبالغی در ابتدای کار، سرمایه اولیه سرمایه گذار را از او دریافت می‌کنند و علنا او را دست خالی می گذارند.
وی معتقد است: استان زنجان چندین سال متوالی است که جزو استان‌های گران در بازار مسکن می‌باشد که تاکنون اقدام جدی برای مقابله با عوامل و مسببین آن از سوی مسئولین ذی‌ربط صورت نگرفته است.
اما عباس بهنود، مدرس دانشگاه پیام نور مرکز زنجان می‌گوید: موافق این اظهارات که زنجان در بحث گرانی مسکن جزو استان‌های نخست کشور بوده و از این بحران نیز بیش‌ترین ضربه را خورده است، نیستم.
این مدرس دانشگاه عنوان می‌کند: زنجان فقط با گرانی مسکن روبه‌رو نیست کل کشور درگیر آن است و این استان مستثنی نیست و زنجان به دلیل بعد مسافتی که با پایتخت دارد طبیعتا تحت تاثیر اتفاقات تهران نیز قرار گرفته است. در حال حاضر در شهرهای نزدیک به تهران نظیر قزوین و شهرهای شمالی کشور با این مشکل مواجه هستم.
بهنود تضاد طبقاتی، مدگرایی و جولان دلال‌ها و گرایش مردم به املاک در زنجان را از مؤلفه‌های مهم در گرانی مسکن می‌داند و معتقد است: سمت و سوی ساکنین مردم نه تنها به سمت سرمایه گذاری نبوده بلکه مردمش به سمت سوداگری گرایش دارند که از مدگرایی و اشرافی گری زنجانی‌ها حکایت دارد.
او می‌گوید: التهاب بازار که بیش از یک سال پیش به دنبال افزایش نرخ ارز آغاز شده است سبب کاهش و از بین رفتن ارزش پول ملی گردیده است. مردم با خرید جایگزین پول و به طور مشخص خرید کالاهای سرمایه ای به سمت خرید سکه و مشتقات آن، دلار، خودرو و مسکن و سایر رفتند که همین جو سبب افزایش تدریجی تمامی کالاها اعم از سرمایه ای و مصرفی شد.
او اضافه می‌کند: بازار آزاد حاکم بر کشور به هیچ عنوان با نظام سرمایه داری همخوانی ندارد و اقتصاد بدون اینکه چارچوبی داشته باشد اداره می شود. اقتصاد را بدون اینکه سامان ببخشیم و آن را نظارت کنیم سرخود رها کرده ایم و مثل غول بزرگ برفی است که همه چیز که در سر راهش قرار گرفته است را نابود می کند.
این کارشناس اقتصادی معتقد است: دلالان بازار بهترین ماهیگیران در شرایط ملهتب اقتصادی هستند که در سایه نبود نظارت‌ها با درج قیمت‌های غیرمنطقی در بازارهای مجازی از جمله سایت دیوار بازار مسکن و سایر کالاهای سرمایه ای را مختل کرده اند. مردم هم دانسته و یا نادانسته به این مورد دامن زده اند.
وضعیت بازار مسکن در زنجان در حدی به وضعیت قرمز رسیده است که استاندار زنجان در جلسه شورای مسکن که چند روز پیش برگزار شد، دلالان را عامل اصلی افزایش قیمت مسکن اعلام کرد و ضمن تاکید بر لزوم برخورد با عاملان بر هم زننده بازار از کارشناسان خواست پیشنهادات و رهنمودهایشان را به استانداری ارائه کنند تا در شورای مسکن به تصویب برسانند.
او تاکید کرد: چندین فرد انگشت‌شمار که در بازار مسکن ناامنی ایجاد کرده‌اند در اسرع وقت به عنوان مخل به شورای تامین معرفی می‌شوند.
حالا مستأجرها فقط می‌توانند نظاره‌گر این موضوع باشند که دیوار گرانی مسکن تا کجا بالا می‌رود، بدون این‌که کاری از دست‌شان ساخته باشد.

* منبع : روزنامه صدای زنجان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.